Viața de la Sfântul Munte ca model al trăirii ortodoxe

0
111

sfantul-ilie-athos–  Însemnătatea Sfântului Munte pentru Grecia și pentru lume este într-adevăr uriașă, spuse Părintele Filip. Tocmai de aceea îl vizitează atâția oameni și pleacă mângâiați. Acolo ei văd toate înfăptuirile practice ale creștinismului, cum ar fi proprietatea de obște și sărăcia sfântă, văd felul în care pot fi organizate societățile noastre și cum pot funcționa în chip potrivit. Aceste lucruri devin astfel nădejdea mântuirii noastre; căci, dacă adevărul există, atunci și noi avem siguranța că îl vom găsi într-o zi.

– Sunt de acord cu părerea dumneavoastră. Sfântul Munte este nădejdea poporului nostru, dar și a întregii omeniri, a tuturor celor care aparțin sau vor să aparțină norodului lui Dumnezeu celui ortodox indiferent care le-ar fi neamul. Căci, fără a desființa patriile fiecăruia, le depășim prin viața în Hristos.

Astfel, Sfântul Munte arată că creștinismul este aplicabil chiar și astăzi, că nu este o utopie. El poate da răspunsuri marilor probleme contemporane: ale filozofiei, cu căutările ei abstracte; ale psihologiei, cu interpretările ei psihologice despre viața duhovnicească; ale sociologiei, cu interpretările sale înstrăinate de Dumnezeu. Acolo, în Sfântul Munte, omul poate afla toate răspunsurile, aplicate în chip desăvârșit dar numai în Dumnezeu și în Biserică. Și însemnătatea Sfântului Munte nu se termină aici. Putem să vă încredințăm că el păstrează calea și meșteșugul tămăduirii duhovnicești a omului. Cred că acesta este întâiul și cel mai însemnat mesaj pe care Sfântul Munte ni-l trimite tuturor.

– Da. Însă noi, femeile, suntem nedreptățite. Nouă nu ni se îngăduie să vizităm Sfântul Munte și să expediem viața lui, spuse Irina.

–  Sfântul Munte nu este numai un loc, ci și un fel de viață. Noi nu idolatrizăm locurile. Fără îndoială, împrejurimile și pacea pot da putința unei mai mari sporiri a isihiei lăuntrice. Însă oricine este lăcaș al Dumnezeului Treimic se poate numi un „Sfânt Munte”. Preacurata, care a ajuns Maica lui Hristos, este numită Munte Sfânt pe care a pășit Dumnezeu. Deci orice persoană care devine „maică a lui Hristos”, care Îl naște pe Hristos, devine și născătoare de Dumnezeu. Fiindcă, așa cum spune Sfântul Maxim, Cuvântul lui Dumnezeu, deși născut o dată în trup, „este născut mereu în duh de către cei care doresc” și se face prunc, crescând și sporind cu vârsta. Și apoi, există multe mănăstiri cu viețuire asemenea celei din Sfântul Munte. Puteți să vizitați aceste mănăstiri și să vedeți felul lor de viețuire. Orice mănăstire ortodoxă care viețuiește în Duhul Sfânt, care sporește în chip ortodox și păstrează predania ortodoxă, aplică meșteșugul tămăduirii pe care-l are Biserica noastră.

„Boala și tămăduirea sufletului în tradiția ortodoxă”, mitropolit Hierotheos Vlachos

Jurnal Spiritual [fbshare type=”button”] [google_plusone size=”standard” annotation=”none” language=”English (UK)”]        [fblike style=”standard” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”arial”]

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here