Tudor Giurgiu a pornit o campanie de salvare a cinematografelor românești

0
107
Asociația Pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR), susținută de Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF), a declanșat o campanie amplă care urmărește stoparea fenomenului de dispariție a cinematografelor, numită “Salvați Marele Ecran!”
Tudor Giurgiu
Tudor Giurgiu – campania Salvati Cinematograful
În prezent, România este țara europeană cu cele mai puține ecrane raportat la numărul de locuitori.

Dacă, în 1990, existau aproximativ 450 de cinematografe, astăzi au supraviețuit mai puțin de 30. În mai puțin de 20 de ani, numărul spectatorilor a scăzut de 50 de ori față de anii ’90 și mai puțin de zece cinematografe au fost modernizate. 78% dintre orașele României nu au niciun cinematograf funcțional”, se arată într-un comunicat de presă transmis luni AGERPRES.

Un site interactiv — www.salvatimareleecran.ro—, un program special de filme la TIFF, campanii de crowdfunding, o caravană prin țară, alături de seminarii și dezbateri cu specialiști din Europa Centrală și de Est, sunt câteva dintre acțiunile acestei campanii.

“Sălile de cinema s-au transformat pe rând, în ultimii 20 de ani, în săli de bingo, case de schimb valutar, discoteci, supermarket, fast food, magazine de mobilă, restaurante de nunți. Bâlbâielile au fost majore, sălile s-au plimbat între România Film și între primării. În momentul de față, problema sălilor de cinema e ca un fel de minge care se plimbă de la o guvernare la alta, dar nimeni nu-și asumă decizii tranșante”, a declarat Tudor Giurgiu, președintele APFR și inițiatorul campaniei.

Campania Salvați Marele Ecran! are ca scop sensibilizarea autorităților responsabile și a opiniei publice în sensul restaurării, conservării, modernizării și reintroducerii în sistem a cinematografelor existente, dar nefuncționale.

“Campania are o țintă precisă.”

“Ne propunem ca în următorii doi ani să avem, într-o primă fază, o rețea de cel puțin cinci sau șase săli de cinematograf modernizate. Primăriile trebuie să lucreze cu manageri culturali și cu ONG-uri interesate în transformarea unor astfel de locuri, azi moarte, în cinematografe moderne, cu tehnică digitală, săli care pot găzdui și alte evenimente de interes pentru comunitatea locală”, a spus Tudor Giurgiu.

O primă campanie publică de strângere de fonduri, cu ajutorul unei platformei de crowdfunding va fi demarată în viitorul apropiat pentru unul dintre cinematografele care au nevoie de modernizare și echipament nou.

De asemenea, TIFF 2014 va găzdui în perioada 31 mai — 1 iunie, un workshop privind accesarea unor fonduri pentru reabilitarea cinematografelor, precum și prezentarea unor proiecte de succes prin care au fost renovate și retehnologizate cinematografe din Polonia și Croația.

“Totodată, o secțiune specială la TIFF va reuni filme care vorbesc despre dragostea pentru marele ecran.”

“Printre acestea, ‘Cinema at the End’ (r. Meritxell Soler, Julian Vazquez), un road movie în care o tânără călătorește din orașul natal până la capătul lumii, în Argentina, pentru a descoperi cum și de ce dispar cinematografele, și ‘The Last Remaining Seats’ (r. Mario Piperides, Grecia — Cipru,), un documentar despre eforturile a doi oameni de a redeschide sala de cinema din satul lor”, se afirmă în comunicat.

În sprijinul campaniei vine și documentarul realizat de Alexandru Belc (8 martie), ‘Cinema, mon amour’, care analizează motivele din spatele degradării sălilor de cinema și urmărește traseul oamenilor care au lucrat în acestea, oferind o imagine actuală a cinematografelor funcționale sau abandonate, la nivelul întregii țări.

Filmul va avea premiera la TIFF 2014, iar ulterior va fi organizată o caravană ce va ajunge în mai multe orașe din țară.

Sursa: Agerpres

Jurnal Spiritual

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here