Sfântul Ioan Botezătorul, martor şi Înaintemergător al Logosului

0
177

sfChiar dacă nu se vorbeşte în mod strict despre el ca o figură a Vechiului Testament, Sfântul Ioan Botezătorul ilustrează relaţia între „a vedea” şi „a mărturisi” în cel mai clar mod. Ioan este „martorul cheie al Logosului” cât şi o figură de tranziţie între vechea şi noua epocă a istoriei mântuirii. El este „reprezentantul lui Israel care crede de-a lungul veacurilor, ultimul dintre profeţi care însumează în sine mesajul profeţilor”. Spre deosebire de profeţii Vechiului Testament, totuşi, Sfântul Ioan Botezătorul l-a văzut în realitate pe Iisus, astfel încât mărturia sa are o greutate deosebită. El „a venit să mărturisească despre Lumină, ca toţi să creadă în el. Nu era el Lumina ci ca să mărturisească despre Lumină” (Ioan I, 7-8).

Situaţia specială a lui Ioan, ca fiind ca cel care arată lumina, este clarificată în Evanghelie.

Ioan Botezătorul îl identifică pe Iisus drept „Mielul lui Dumnezeu” (Ioan I, 29-36), descriind coborârea Duhului Sfânt asupra lui Iisus (Ioan I, 33) şi recunoscând prezenţa Fiului lui Dumnezeu (Ioan I, 34). Totuşi, el nu poate fi pus în locul celui despre care mărturiseşte (Ioan mărturiseşte: nu era el Lumina, ci ca să mărturisească despre Lumină). Făcând aceasta Sfântul Ioan Botezătorul demonstrează atât importanţa cât şi limitările predecesorilor lui Hristos. Mărturia lui este valabilă doar la ce se referă, dar trebuie să facă loc pentru descoperirea infinit mai completă şi mai strălucită a Tatălui prin Hristos. Ioan Botezătorul descrie propria sa funcţie în Ioan III, 30: „El, Iisus, trebuie să crească, iar eu să mă micşorez”.

A-i da atenţie Sfântului Ioan Botezătorul, dar a nu vedea că lumina sa ar fi secundară, ar însemna că rămânem în întuneric.

Mulţi au putut să vadă pe Ioan ca fiind „făclia care arde şi luminează” (Ioan V, 35), dar n-au putut să vadă dincolo de lumina sa reflectată, ca fiind cea către care se arăta. Rolul lui Ioan în relaţia cu Iisus este importantă, în raport cu cea pe care martorii Vechiului Testament au văzut-o înaintea sa.

„Şi a mărturisit Ioan zicând: Am văzut Duhul coborându-Se, din cer ca un porumbel şi a rămas peste El. Şi eu nu-L cunoşteam pe El, dar Cel ce m-a trimis să botez cu apă, Acela mi-a zis: Peste care vei vedea Duhul coborându-Se şi rămânând peste El, Acela este Cel ce botează cu Duh Sfânt”. Ioan I, 32-33. Este vorba de Teofania de la Botez, când Persoanele Treimice S-au arătat celor prezenţi la Iordan în chip sensibil, ca să nu mai fie nici un dubiu pentru Ioan asupra faptului că ruda sa, Iisus din Nazaret, este Adevăratul Mesia. În urma acestui semn cu vădită încărcătură divină, ce nu putea fi pus la îndoială, Ioan Botezătorul a mărturisit fără reţinere: „Şi eu am văzut şi am mărturisit că Acesta este Fiul lui Dumnezeu”.

„Şi eu nu-L cunoşteam”, Ioan nu-L cunoştea că este Mesia, căci ca rudă a sa Iisus, de bună seamă, îi era unoscut. El se pregătise să fie Înaintemergătorul lui Mesia, dar nu bănuia că tocmai rudenia sa este Acela. De aceea, înainte de a-L cunoaşte personal pe Mesia, Dumnezeu i-a încredinţat misiunea să boteze la Iordan, ca să-i familiarizeze pe contemporani cu îndatoririle de ordin religios şi moral ce li se vor pretinde de către Acest Uns al lui Dumnezeu. Ioan nu spune aceste lucruri de la sine ci din inspiraţia Duhului.

„Duhul coborându-se şi rămânând”

„Duhul coborându-se şi rămânând” această versiune a coborârii Duhului derivă dintr-o tradiţie autonomă pe care evanghelistul a rescris-o pentru a face din ea o mărturie dată de Ioan Botezătorul. Şi el vorbeşte de Duh care s-a oprit, a rămas peste Iisus. Verbul meno face parte din vocabularul special al lui Ioan. El descrie relaţia permanentă dintre Tatăl şi Fiul şi dintre Fiul şi credincioşi. E folosit pentru a spune că atributele divine sunt inseparable. Aici se spune despre Duh că rămâne cu Iisus care va fi prezentat ca cel care comunică Duhul.

Mihai P.

Jurnal Spiritual

V-ar mai putea interesa şi:

Părintele Avraam a văzut ziua Domnului

Sfântul Ioan – Înaintemergătorul și Botezătorul Domnului

Biblia pentru copii – Botezul Domnului

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here