S-a întâmplat la 31 octombrie 1632

0
40

S-a întâmplat la 31 octombrie 1632: S-a născut Johannes Vermeer, pictor olandez.Johannes Vermeer, cunoscut mai ales ca Jan Vermeer van Delft (botezat 31 octombrie, 1632, Delft, Ţările de Jos, d. 15 decembrie1675, Delft, Ţările de Jos) a fost un pictor olandez, unul din cei mai cunoscuţi reprezentanţi ai stilului baroc.

Se cunosc puține amănunte din viața sa sau despre înfățișarea sa, Vermeer nu a pictat nici un autoportret. Fără a se ști exact data nașterii, este fapt documentat că a fost botezat pe 31 octombrie 1632 în Nieuwe Kerk („Biserica Nouă”) din Delft. După ce frecventează cursurile academiei conduse de pictorul catolic Rietwijk și atelierul lui Leonaert Bramer, Vermeer este primit pe 29 decembrie 1653 în breasla pictorilor Sint-Lukasgilde. O influență asupra stilului lui Vermeer a exercitat-o cu siguranță și Pieter de Hoch, el însuși autor al unor fine tablouri cu scene din viața zilnică.
     Vermeer se întoarce la Delft și în primăvara anului 1659 se căsătorește cu Catharina Bolnes, o tânără provenind dintr-o familie catolică, după ce pictorul – care era protestant – trece la catolicism. În repetate rânduri, în anii 1662, 1663, 1669 și 1670 va fi staroste al breslei pictorilor din Delft. Va fi o prezență obișnuită în cercurile sculptorilor, negustorilor, pictorilor de faianță, editorilor-tipografi și țesătorilor.
      Vermeer picta puțin – în medie două tablouri pe an – rezultă însă că era bine plătit, pentru a putea face față necesităților familiei sale, care în 1675 (anul morții pictorului) număra 11 copii. Ține mult la independența sa, fapt care-i conferă o deplină libertate artistică, dar – cu timpul – și inevitabile greutăți materiale. Cei mai cunoscuți clienți ai lui erau brutarul Hendrick van Buyten și tipograful Jacob Dissius, acesta din urmă fiind în posesia a 19 tablouri. Vermeer lucra și ca expert în verificarea autenticității unor tablouri, devenind consilierul colecționarilor de artă.
       În ultimii ani ai vieții, situația lui financiară se înrăutățește, fiind obligat să facă multe împrumuturi și să vândă din tablourile sale cu un preț sub valoarea lor reală. O lovitură cruntă pentru artist este războiul, invazia armatelor regelui Franței, Ludovic al XIV-lea, atrăgând după sine declinul economiei olandeze.În anul 1675, Vermeer se îmbolnăvește brusc și moare în decurs de câteva zile. Pe 15 decembrie 1675 este înmormântat în cripta familiei din Oude Kerk („Biserica Veche”) din Delft.
       În timp, reputaţia lui Vermeer a crescut tot mai mult, astăzi el fiind considerat unul dintre cei mai mari pictori olandezi ai vârstei de aur, fiind cunoscut mai cu seamă ca un maestru al folosirii luminii în lucrările sale. Întrega sa operă, considerată autentică, cuprinde 37 de tablouri. Cele mai multe reprezintă scene de fiecare zi sau alegorii.Fata cu turban sau Fată cu cercel de perlă este una din capodoperele pictorului Jan Vermeer van Delft. Pictura se găseşte în prezent la Muzeul Mauritshuis, Haga. Această pictură mai este cunoscută şi ca „Mona Lisa Nordului” sau „Mona Lisa olandeză”.
      Forţa de expresie a acestei picturi, armonia culorilor, lumina magică corelată cu o anumită subtilitate caracteristică sculpturilor, chipul radiant al modelului cu privire întrebătoare dovedesc măiestria absolută a pictorului. Vermeer a încercat să surprindă momentul în care această fată —a cărei identitate este incertă, dar care se crede că a fost Maria, fiica lui Vermeer— îşi întoarce capul spre cineva pe care tocmai l-a remarcat.
       În „Alegoria picturii” este reprezentat un atelier, pe masă se află o carte — simbol al înţelepciunii — şi o mască — ca simbol al sculpturii. Personajul principal este un pictor în timpul luctului, văzut din spate, păstrându-şi astfel anonimitatea. Ca model serveşte o femeie tânără, într-o rochie albă, cu o coroană de frunze pe cap, reprezentând probabil muza Clio, protectoarea istoriei.  Vedere din Delft este, cronologic, ultima pictură a lui Vermeer care a fost executată cu o pigmentare bogată şi plină, cu accente de culoare puse cu un penel foarte încărcat.
       Artistul s-a întrecut pe sine în redarea oraşului său natal. Nu este o vedere de profil a unei aşezări, ci o reprezentare idealizată a Delft-ului, cu principalele lui caracteristici simplificate, iar apoi introduse în cadrul unui port care oglindeşte în apă reflecţiuni alese şi un bogat cer cu formaţiuni de nori care se ţes peste el.

Surse:

https://www.biography.com/artist/jan-vermeer

http://www.romanianartworks.com/los-corner/-johannes-vermeer-pictorul-luminii-si-al-spatiului-gineceu

https://www.britannica.com/biography/Johannes-Vermeer

https://www.vermeer-foundation.org/

https://www.artsy.net/artist/johannes-vermeer

https://www.europeana.eu/portal/ro/explore/people/60404-johannes-vermeer.html

Alte articole găsiţi aici.

Nicolae Uszkai

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here