S-a întâmplat în 25 iulie 1964

0
28

S-a întâmplat în 25 iulie 1964: A murit Cornel Medrea, sculptor român (n. 1888).În 1955 a fost ales membru corespondent al Academiei Române. A abordat toate genurile sculpturii (Dans ţărănesc; Rugă; Părintele Lucaci). Printre compoziţiile premiate în străinătate, se înscriu: Dragoş Vodă şi zimbrul; Cultura.

În Bucureşti se află muzeul care-i poartă numele, fiind donaţia sa. .Medrea urmează Şcoala Superioară de Arte Decorative din Budapesta cu profesorii Matray, Maron şi Ligety, lucrând în paralel în atelierul cunoscutului sculptor monumentalist Zala. În 1914 se stabileşte în Bucureşti, iar un an mai târziu începe să expună în cadrul manifestărilor „Tinerimii artistice”.
În 1918 aderă la gruparea „Arta română”, în cadrul căreia va expune timp de câţiva ani. Din 1919 până în 1923 lucrează în acelaşi atelier cu Dimitrie Paciurea, în curtea Muzeului Aman, perioadă în care realizează mai multe portrete bust pentru Teatrul Naţional şi monumente de for public, printre care „Monumentul ceferiştilor căzuţi în primul război mondial”, împreună cu Ion Jalea, ridicat în faţa Gării de Nord din Bucureşti.
Începând din 1924 participă constant la Salonul oficial, unde este ales ca membru al juriului în repetate rânduri. Lucrările sale sunt prezentate în expoziţii personale şi de grup, numeroase expoziţii de artă românească în străinătate şi manifestări artistice internaţionale, printre care Bienala de la Veneţia (1928, 1938, 1956, 1958). În 1933 este numit profesor de sculptură la Academia de Arte Frumoase din Bucureşti, funcţie îndeplinită până la încetarea din viaţă, în 1964.
Primeşte mai multe comenzi de monumente publice, statui, reliefuri şi grupuri statuare pe care le ridică în Giurgiu, Avrig, Buzău, Constanţa, Braşov, Bistriţa, Satu Mare, Timişoara şi Bucureşti.Cornel Medrea a practicat toate genurile sculpturii, cultivând forme pline, robuste, idealul său fiind redarea cu simplitate a realităţii. Portrete, serii de maternităţi, evocări istorice („Dragoş Vodă şi Zimbrul”), reprezentări alegorice („Atlas”, „Pescarii”, „Victorie”) alcătuiesc o operă bogată – peste 400 de piese – de amplă rezonanţă umană, care a marcat un moment important în istoria sculpturii româneşti. Viziunea lui Medrea se întemeiază pe plasticitatea corpului uman, lucrările sale urmărind să redea plenitudinea printr-o generoasă reliefare a maselor.Sculptorul evită maniera impresionistă de descompunere a suprafeţei în planuri multiple, făcând parte dintre artiştii care au regândit sculptura ca „arhitectură de forme în spaţiu” (Eugen Schileru).
Surse:
https://www.dacoromania-alba.ro/nr60/cornel_medrea.htm
https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/ziua-dobrogei/citestedobrogea-130-de-ani-de-la-nasterea-sculptorului-cornel-medrea-653339.html
http://www.tourism-bucharest.com/ro/obiective-turistice-bucuresti/muzee-bucuresti/muzeul-cornel-medrea.html
http://www.artnet.com/artists/cornel-medrea/

Alte articole găsiţi aici.

Nicolae Uszkai

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here