S-a întâmplat în 24 ianuarie 76

0
25

S-a întâmplat în 24 ianuarie 76: S-a născut Publius Aelius Traianus Hadrianus (d. 10 iulie 138), cunoscut ca Hadrian, împărat roman (117-138). Hadrian a fost al treilea dintre așa-zișii „cei cinci împărați buni ai Imperiului Roman”.

       Originar din provincia Baetica din Hispania, ca şi Traian, care îi este rudă şi tutore şi cu a cărui nepoată, Vibia Sabina, se va căsători, Hadrian îşi începe cariera în rândurile armatei. Guvernator al Siriei (din 116/117), Hadrian este adoptat de către Traian şi, la insistenţele Plotinei, soţia acestuia, desemnat pe patul de moarte, succesor (8 august 117).Începutul domniei este marcat de „conspiraţia celor patru consulari”, soldată cu executarea lor. Spirit neliniştit, sensibil, de o neobosită curiozitate, Hadrian a străbătut în lungi călătorii toate provinciile imperiului, în care a petrecut mai mult timp decât la Roma.
      A iniţiat o serie de reforme în armată şi justiţie; arta şi arhitectura au înflorit în timpul domniei lui. În capitală este restaurat Panteonul, se construieşte Mausoleul sau viitorul Castel San Angelo – mormântul împăraţilor romani până la Caracalla. Hadrian a acordat o deosebită atenţie promovării filosofiei şi literaturii, manifestând o pronunţată înclinare pentru cultura greacă.El însuşi era filosof şi scriitor, fiind autorul unor poezii în greacă şi latină, discursuri, scrieri filologice şi enciclopedice.
       Pe plan extern, Hadrian încheie pacea cu parţii şi renunţă la ultimele cuceriri ale lui Traian din provinciile Armenia, Asiria şi Mesopotamia, fixând graniţa orientală pe Eufrat.Legate de vizitele împăratului în Dacia, au loc două reorganizări administrative ale provinciei, împărţită în 119 în Dacia Superior şi Dacia Inferior, iar în 123 în Dacia Porolissensis, Dacia Superior şi Dacia Inferior.
În Britannia, Hadrian a construit zidul defensiv ce îi va purta numele şi care trasa graniţa de nord a Imperiului Roman.În anul 132, intenţia lui Hadrian de a înălţa un templu al lui Jupiter la Ierusalim a declanşat ultima mare răscoală a iudeilor, condusă de Bar Kohba şi reprimată în 135.
   Hadrian rămâne una dintre cele mai originale personalităţi din istoria Romei.Secolul al II-lea a fost unul relativ liniștit pentru creștini. Împărații romani au persecutat doar în anumite regiuni și pentru scurte perioade de timp comunitățile creștine aflate în creștere. Au existat și exemple, asemenea împăratului Hadrian sau Antoninus Pius, care au făcut mai mult decât să meargă pe linia trasată de rescriptul lui Traian și ale căror manifestări împotriva creștinilor au fost aproape nule ca intensitate.
     Într-o epistolă transmisă lui Minucius Fundanus, noul proconsul al Asiei, în anul 124, împăratul Hadrian (117-138) afirma următoarele: „Am primit epistola pe care mi-a scris-o strălucitul bărbat, Serenius Granianus, predecesorul tău. Socotim că chestiunea aceasta trebuie să rămână necercetată pentru ca nici oamenii să nu se tulbure și nici să nu dea calomniatorilor prilej de a-și manifesta răutatea. Deci dacă locuitorii din provincia ta vor putea susține în chip lămurit plângerea lor împotriva creștinilor, în așa fel ca să se poată răspunde pentru ea și înaintea tribunalului, să se îndrepteze numai către aceștia, dar nu numai cu simple pretenții și doar cu zvonuri. Căci e de datoria ta cea mai înaltă ca dacă cineva ar voi să aducă vreo acuzație, să te informezi că aceasta este întemeiată. Deci, dacă cineva aduce vreo învinuire și arată că unii au săvârșit ceva împotriva legilor, să dispui așa cum se cuvine potrivit cu gravitatea delictului. Dar, pe Hercule! Dacă cineva ar propune ceva numai din calomnie, fii atent asupra răutății acesteia și caută ca ea să fie răzbunată cum se cuvine” (apud Eusebiu de Cezareea, Istoria Bisericească, IV, IX, 1-3, în: „PSB”, vol. 13, trad. pr. Teodor Bodogae, EIBMBOR, 1987, pp. 152-153).
       Observăm că rescriptul lui Hadrian urmează practic linia trasată de cel al predecesorului său, împăratul Traian (98-117). Se precizează aici să fie acordată maximă atenție calomniatorilor și răzbunătorilor care se puteau folosi de persecuția creștină pentru a se răzbuna pe adversarii lor. Însă ceea ce nu remarcăm aici este pedepsirea creștinilor pentru simplul fapt că sunt astfel. Aici este diferența esențială față de rescriptul împăratului Traian. Creștinii puteau fi acuzați numai în cazul în care comiseseră anumite delicte grave împotriva legii. Plângerea împotriva creștinilor trebuia „susținută în chip lămurit”, adică acuzatorii erau nevoiți să aducă dovezi împotriva acestora cum că încalcă legea din anumite puncte de vedere. Delictele urmau să fie pedepsite, dar Hadrian nu mai spune nimic despre uciderea sau torturarea creștinilor pentru simplul motiv că aceștia au aderat la această credință. De asemenea, Hadrian îi cere proconsulului Fundanus să îi pedepsească cu asprime pe calomniatori. Astfel, creștinii puteau, cel puțin pentru o scurtă perioadă de timp, să răsufle ușurați și să trăiască ceva mai liniștiți.
       Domnia lui Hadrian a fost una dintre cele mai calme ale unui împărat roman. Hadrian, care poseda o cultură bogată influențată profund de elenism, era un om înțelept și așezat care, în ciuda anumitor excese și patimi de care romanii nu erau deloc străini pe vremea respectivă, a dat dovadă de mult spirit practic. În vremea sa, de exemplu, s-a instaurat o lungă perioadă de pace (pax romana), iar imperiul a fost consolidat și din punct de vedere politic, nu doar social, prin reformele potrivite ale acestui împărat.
Surse:
Smallwood, E.M, Documents Illustrating the Principates of Nerva Trajan and Hadrian, Cambridge, 1966.
Birley, Anthony R. (1997). Hadrian. The restless emperor. London: Routledge.
Speller, Elizabeth (2003). Following Hadrian: a second-century journey through the Roman Empire. London: Review.

https://www.historia.ro/sectiune/general/articol/hadrian-consolidare-in-loc-de-expansiune

https://quadratus.wordpress.com/2009/03/26/hadrian-i/

https://www.storyboardthat.com/ro/biography/hadrianus

https://basilica.ro/persecutiile-crestinilor-in-timpul-imparatilor-hadrian-si-antoninus-pius/

Alte articole găsiţi aici.

Nicolae Uszkai

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here