S-a întâmplat în 22 noiembrie 1939

0
40

S-a întâmplat în 22 noiembrie 1939: A murit Aghata Bârsescu, actriţă româncă de teatru; a fost prima actriţă româncă prezentă pe scenele teatrelor din Viena, apoi şi din America (roluri în piesele: „Medeea”, „Antigona” de Sofocle, „Maria Stuart” de Schiller). S-a născut într-o familie de militari, în Bucureşti, la mijlocul secolului al XIX–lea. În biografii se menţionează 1867 ca fiind anul naşterii. Actriţa spune însă în memoriile sale: „Sunt născută în Bucureşti, strada Radu Vodă no. 11, anul… Da, anul nu’l ştiu precis şi nici nu vroesc să-l ştiu, fiindcă nici nu importă.”

       Marea actriţă româncă de mai târziu, se pare că a petrecut o mare parte a timpului copilăriei la Bârseşti în apropiere de Râmnicu-Vâlcea. Satul Bârseşti apare consemnat pentru prima dată la 3 mai 1502 (7010), într-un hrisov emis de voievodul Radu cel Mare în cetatea de scaun a Târgoviştei, prin care întăreşte Manastirii Govora şi egumenului acestuia, chir Dorotei, printre altele „ca să le fie satele numite Bârseştii toţi, pentru că au fost ocină (moștenire), dedină (avere moștenită de la înaintași sau stăpânire feudală ereditară) sfintei mânăstiri Govora.”
      Copilăria şi-a petrecut-o la Râmnicu Vâlcea, unde tatăl său a fost numit comandant de garnizoană.La pensionul din Sibiu viitoarea actriţă învaţă limba germană – cea care o va ajuta mai târziu să devină o stea a scenei vieneze.Agatha Bârsescu a fost poate cea mai mare tragediană din istoria teatrului românesc. Primele studii le-a urmat la Sibiu şi Viena, dupa care s-a înscris la Conservatorul de Arta dramatică din Bucureşti.
      În 1878 a plecat din nou în Austria pentru a continua pregătirea artistică la Conservatorul din Viena, pe 22 noiembrie 1883 debutând pe scena Teatrului Curţii Imperiale din Viena, obţinând un răsunator succes, îndeplinind roluri principale în piese de autori clasici, precum Shakespeare, Goethe, Calderon de la Barca s.a. A fost de asemenea distribuită în roluri principale ca, “Ofelia” din Hamlet, „Desdemona” din Othello, „Margareta” din Faust, „Isabella” din Judecătorul din Zalameea etc.
      Agatha Bârsescu face parte din galeria marilor noştri actori care au strălucit pe cele mai importante scene europene. A jucat ca primă tragediană la Burgtheater din Viena, fiind prima actriţă româncă prezentă pe scenele teatrelor din Viena, apoi şi din America (roluri în piesele: „Medeea” şi „Sapho”, ambele de Franz Grillparzer, „Antigona” de Sofocle, „Maria Stuart” de Schiller, regina din Ruy Blas de Victor Hugo).
       Prima perioada vieneză din viaţa Agathei Bârsescu a fost petrecută în pensionul unei şcoli de maici, „Ursulien Kloster”. Revine în ţară pentru a urma cursurile „Conservatorului de artă dramatică” din Bucureşti. În această perioadă devine angajată a Teatrului Naţional şi joacă în primele sale roluri: în feeria „Fata aerului”, Casilda din „Ruy-Blas” şi „Fetiţa” din comedia „Pe mal”. Se reîntoarce la Viena, unde ia ore de canto şi de germană. În anul 1881 este admisă la şcoala dramatică a Conservatorului din Viena. Urmează imediat angajamente semnate cu mari teatre germane şi austriece: „Deutsches Theater” din Berlin şi „Burgtheater” din Viena.
        Pe scena celei mai importante scene vieneze a vremii, Agatha Bârsescu debutează la 17 ani în rolul „Hero” – rol care aduce actriţei şi primul mare succes din carieră. Iată un extras din cronica apăruta în 23 noiembrie 1883 în „Neue Freie Presse”: „O tânără fată care abia a părăsit şcoala dramatică, a păşit pentru prima dată pe scenă, şi nu pe o scenă din Graz sau Linz, ci pe podeaua fiebinte a Burgtheaterului, şi nu pentru a recita câteva vorbe, ci într’un rol mare, care predomină o piesă întreagă, şi nu într’o limbă maternă pe care a învăţat-o acasă la mama ei ci într’o limbă pe care şi-a însuşit-o încetul cu încetul! Şi această fetiţă, face o impresie atât de puternică, încât la ultima cădere a cortinei, fiecare trebuie să mărturisească: Aicea e un talent puternic şi real care trebuie reţinut bine, căci este un noroc găsit pentru Burgtheterul nostru din ce în ce mai sărăcit de talente.Domnişoara Bârsescu aparţine deci Burgtheaterului.E o onoare pentru ea şi un noroc pentru Burgtheater.”
       Datorită succesului imens avut la Viena pe scena reputatului teatru, a obţinut un contract pe timp îndelungat, iar ca o recunoaştere oficială a meritelor deosebite ale tragedianei, i s-a acordat Decretul Imperial de „Actriţă a Curţii Imperiale.” Au urmat o serie de turnee, întreprinse între anii 1883–1890, ca invitată de onoare a unor teatre din Europa sau America, care i-au adus faimă în toată lumea. Înzestrată cu un temperament puternic, originală în conceperea rolurilor şi impresionantă în trăirea lor, Agatha Bârsescu şi-a valorificat însuşirile de tragediană, realizând creaţii cu patosul romantic. În 1925 revine definitiv în România, stabilindu-se la Iaşi, unde timp de aproape 15 ani predă la Conservatorul de Artă Dramatică; din când în când apărea pe scena Teatrului Naţional în rolurile care o consacraseră şi pe care le îndrăgise în tinerete.
      Agatha Bârsescu este înmormântată în Cimitirul Eternitatea din Iaşi. Pe placa sa funerară a fost gravată următoarea inscripţie: „Aici odihneşte geniala tragediană, Agata Bârsescu, Gloria neamului românesc care a ilustrat teatru până la desăvârşire în ţară şi străinătate + la 22 noembrie 1939.”
Surse:

Marcu, George (coord.), Dicţionarul personalităţilor feminine din România, Editura Meronia, Bucureşti, 2009

Academia Republicii Populare Române – Dicționar Enciclopedic Român (Ed. Politică, București, 1962-1964)

https://deieri-deazi.blogspot.com/2014/10/o-ora-cu-agatha-barsescu.html

http://revistateatrala.radioromaniacultural.ro/zi-de-noiembrie-cu-actrita-agatha-barsescu-romanca-aplaudata-pe-marile-scene-din-europa-si-america/

https://www.voci.ro/agatha-barsescu-cea-mai-mare-tragediana-din-istoria-teatrului-romanesc/

Alte articole găsiţi aici.

Nicolae Uszkai

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here