S-a întâmplat în 22 februarie 1903

0
58

S-a întâmplat în 22 februarie 1903 . S-a născut Tudor Muşatescu, dramaturg, prozator, poet, umorist şi publicist (m. 1970). Tudor Muşatescu s-a născut la Câmpulung, judeţul Argeş. Este fiul Elenei (născută Vlădescu) şi al lui Alexandru Muşatescu, profesor de latină, greacă şi română. Tatăl său a fost director al Gimnaziului „Dinicu Golescu” din Câmpulung, primar, senator, prefect.

          Între 1910 şi 1914 Muşatescu învaţă la şcoala primară din Câmpulung şi dovedeşte un talent literar precoce.

       La 9 ani compunea feeria Povestea violetelor şi alcătuia revista „Ghiocelul”, în care publica epigrame, schiţe şi piesa Ardealul.

          Urmează liceul la Câmpulung şi Iaşi (1914-1919), iar bacalaureatul îl susţine la Liceul „Sf. Sava” din Bucureşti. Scrie versuri pentru copii în „Revista copiilor şi a tinerimii”, povestiri şi însemnări de război, cuplete pentru reviste teatrale. Toate le publică sub pseudonim (Ion Freamăt, Mircea Boldur, Mat) în „România” şi „Scena” din Iaşi.

          Între 1919 şi 1924 urmează Facultatea de Drept şi Facultatea de Litere şi Filosofie absolvite magna cum laude. Dar nu va profesa nici în domeniul juridic, nici ca profesor de franceză.

           Se dedică jurnalisticii şi literaturii, colaborează la „Adevărul literar”, „Universul literar”, „Ţara de Jos”, „Sburătorul”, „Sinteza”, scrie frecvent în „Rampa”. Mai publică și în „Săptămâna muncii intelectuale şi artistice” şi în „Cetatea literară”.

          Aici semnează cu pseudonimele Lunettes Noires, Simeon Kiru, Mitică, Mouche, Don Rodrigue, Dimitrie Taiga, B. Vrăbiuţă.

          Primele piese, T.T.R. şi Datoria, îi sunt jucate (fără a fi vreodată tipărite) în 1925. Sunt jucate în timpul stagiului militar, de colegii de la Şcoala de Ofiţeri de Rezervă de Artilerie din Craiova. La Bucureşti i se reprezintă în 1928 piesa Panţarola. Aceasta, deşi premiată de Asociaţia Criticilor Dramatici, nu are succesul scontat de E. Lovinescu.

         În noiembrie 1932, la Teatrul Naţional din Bucureşti, comedia Titanic Vals este primită foarte bine de public. Se deschide astfel un drum pe care Muşatescu îl va parcurge ca autor de succes.

         Întemeiază, împreună cu Sică Alexandrescu, Teatrul Vesel şi Teatrul Nostru, cu Aurel Maican – Grădina Boema. În 1943 – Teatrul Colorado. Ca animator şi conducător de companii teatrale, face foarte multe adaptări şi localizări ale unor piese străine. Unele sunt minore, dar înregistrează succes în epocă.

           Este inspector general al teatrelor (1930-1940) şi intră în componenţa conducerii Societăţii Autorilor Dramatici Români. În 1945 începe redactarea paginilor de jurnal.

            Din 1949 şi până în 1951 traversează o perioadă grea. Piesele îi sunt scoase de pe afiş şi. După mărturia jurnalului, familia supravieţuieşte din salariul modest al soţiei dramaturgului, actriţa Kitty Gheorghiu. Începând cu anii ’50 comediile lui Muşatescu sunt montate din nou. Titanic Vals şi Visul unei nopţi de iarnă vor fi şi ecranizate.

             Versurile din volumul de debut, Vitrinele toamnei, apărut în 1926, pun în evidenţă un fond lyric. Acest fond liric este capabil să cuprindă în fineţea notaţiilor sinceritatea trăirii, din care nu lipseşte o undă de autoironie. Surprinde și farmecul oraşului din anii copilăriei. În schimb, schiţele din volumele Nudul lui Gogu (1928) şi Ale vieţii valuri (1932) se află sub semnul umorului. Opera în proză este completată de Teatru la domiciliu (1944).

            Însă ceea ce l-a consacrat pe Muşatescu este dramaturgia. În 1932 are loc premiera spectacolului Sosesc deseară (reluat în 1936 cu titlul Chestiuni de familie).

            Această comedie amendează mentalitatea provinciei şi a personajelor impregnate de acest spirit, dar dornice să pară altfel de cum sunt.

         Comedia Titanic Vals va însemna unul din cele mai răsunătoare succese ale teatrului românesc. În stagiunea 1932-1933 se joacă la Teatrul Naţional din Bucureşti de o sută de ori. Este reluată la Cluj, Craiova, Iaşi şi, în 1960, din nou la Bucureşti, în regia lui Sică Alexandrescu. Este tradusă şi montată în mai multe ţări.

            Titanic Vals este în primul rând o comedie de moravuri. Ea vizează din nou mediul provincial într-una din ipostazele lui caracteristice: familia funcţionarului mărunt. Familia era marcată deopotrivă de lipsuri materiale şi de absenţa oricărei perspective.

           Coana Chiriţa (1942), compusă la sugestia lui Liviu Rebreanu, pe atunci director al Teatrului Naţional din Bucureşti, după personajul lui V. Alecsandri, exploatează din plin comicul de caracter şi contrastul hazliu dintre realitate şi pretenţiile Chiriţei.

            Scriitorul a mai abordat melodrama cu accente sociale – Ţara fericirii (1945), satira socială – Al optulea păcat (1946). A abordat şi farsa violent satirică – A murit Bubi (1948).

         Comedia de moravuri Burtă verde (1952) batjocoreşte carierismul politic, dar, lipsită de consistenţa tipologică din …Escu. Pare mai curând o autopastişă sub semnul schematismului tendenţios al epocii în care este scrisă. De altfel, după 1944 are loc o anume reorientare a autorului spre probleme social-morale, însă cu o inspiraţie secătuită.

          Dintre toate scrierile sale, însă, Titanic Vals a rămas până azi piesa de rezistenţă a lui Tudor Muşatescu. Ea este tradusă şi jucată frecvent la noi sau peste hotare.

         Comedie de moravuri, genul în care Muşatescu a excelat, Titanic Vals reînvie burghezia românească din epoca interbelică. Ia în deriziune condiţia şi aşezând-o în situaţii comice care să-i trădeze neajunsurile.

         Piesa a fost ecranizată cu succes în 1964, în regia lui Paul Călinescu. Are în rolurile principale pe Grigore Vasiliu-Birlic, Silvia Fulda, Coca Andronescu, Ion Finteşteanu şi Mihai Fotino.

         Prin opera sa, Muşatescu a fost considerat un continuator al comediei caragialiene de moravuri. Multe dintre piesele sale au fost traduse în limbi străine şi au cunoscut succesul şi peste hotare. Scriitorul a murit la 4 noiembrie 1970.

Surse:

https://www.artline.ro/Tudor-Musatescu-30084-1-n.html

https://www.cinemagia.ro/actori/tudor-musatescu-28678/

Tudor Muşatescu, ultimul interviu: „Bătrâneţea? Pur şi simplu o măgărie!“

http://www.autorii.com/scriitori/tudor-musatescu/

http://www.teatral.ro/artist/tudor-musatescu

https://adevarul.ro/cultura/arte/va-mai-amintiti-detudor-musatescu-1_50aeb0ea7c42d5a6639f2c29/index.html

Alte articole găsiţi aici.

Nicolae Uszkai

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here