Raportul dintre jertfa Mântuitorului și jertfa liturgică

Jertfa Mântuitorului și jertfa din Liturghie

0
269
Mască individulă la preț de producător - 3,5 RON(inclusivTVA) - Click AICI

jertfaJertfa Mântuitorului și jertfa din Liturghie

Jertfa Mântuitorului -Părintele Ene Braniște susține că se poate vorbi numai în chip impropriu de un raport sau o legătură între jertfa Crucii și jertfa din Liturghie. Căci noțiunea de raport presupune doi termeni deosebiți – deci două jertfe deosebite una de alta. Între care ar urma să se stabilească un raport. Propriu vorbind, între cele două jertfe există nu numai o strânsă legătură, ci și o adevărată identitate. Jertfa din Liturghie este în esența ei, una și aceeași cu cea de pe cruce. Acest lucru este afirmat de Sfinții Părinți și stabilit în chip dogmatic de sinoadele constantinopolitane din anii 1156 și 1158.

Vorbind despre unitatea sau identitatea celor două jertfe, Nicolae Cabasila prezintă trei aspecte ale jertfei

Jertfa Mântuitorului -Cu privire la săvârșitor, materie și primitor. În primul rând, în Liturghie, adevăratul săvârșitor al jertfei este Mântuitorul Însuși. Într-adevăr, Hristos este Cel Care sfințește, prin gura și mâinile preotului liturghisitor, darurile de pâine și de vin aduse de credincioși. Ele se prefac cu puterea Sfântului Duh în adevăratul Său Trup și Sânge, cu care S-a jertfit pe cruce. Și tot El este Acela care le oferă apoi lui Dumnezeu-Tatăl, ca dar de jertfă din partea Bisericii sau a obștei credincioșilor.

În al doilea rând, materia sau darul de jertfă adus lui Dumnezeu în Liturghie este același cu cel adus de Hristos pe cruce

Jertfa Mântuitorului -Adică Sfântul Său Trup și Sânge. În al treilea rând, primitorul jertfei din Liturghie este același cu al celei de pe Golgota. Conform doctrinei stabilite la sinoadele constantinopolitane din 1156 și 1158, jertfa de pe cruce – ca și cea din Liturghie, a fost adusă nu numai Tatălui și Sfântului Duh, ci Sfintei Treimi în general. Deci și lui Dumnezeu-Fiul. În Liturghie, ca și pe cruce, Mântuitorul apare deci atât ca dar de jertfă, cât și ca săvârșitor sau aducător și totodată primitor al jertfei.

Acest întreit rol al Mântuitorului în jertfa liturgică este, de altfel, formulat chiar într-una din rugăciunile Liturghierului ortodox

Jertfa Mântuitorului -Și anume rugăciunea citită de preot în taină, în timpul Hruvicului: „…Căci Tu ești Cel ce aduci (jertfa) și Cel ce Te aduci (ca jertfă), Cel ce primești (jertfa) și Cel ce Te împarți, Hristoase, Dumnezeul nostru”. Așadar, precum precizează tâlcuitorii Liturghiei Ortodoxe, Hristos aduce și primește (jertfa liturgică) ca Dumnezeu și Se aduce (jertfă) ca om.

Mihai Parfeni

Jurnal Spiritual

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here