Particularităţile iconografiei ale Maicii Domnului

icoana 2În România, Maica Domnului este foarte venerată, existând multe variante iconografice ale imaginii Ei, care, în linii generale, pot fi reduse la câteva tipuri. Dacă simţim nevoia rugăciunii la o icoană a Maicii Domnului, nu contează a cărui stil iconografic îi aparţine icoana, importantă e rugăciune. Tradiţia atribuie Sfântului Evanghelist Luca, primele reprezentări iconografice ale Sfintei FECIOARE. Originalele acestora nu s-au păstrat, dar se crede că ele au servit ca prototipuri pentru iconografia de mai târziu. Textele Liturghice confirmă tradiţia că Sfântul Evanghelist Luca este primul care a pictat icoanele Maicii Domnului. Astfel în slujba utreniei, din ziua de 26 august, când se prăznuieşte icoana Maicii Domnului din oraşul Vladimir, în canon se consemnează numele Evanghelistului Luca:” Zugrăvind prea cinstitul tău chip, apostolul Luca, scriitor cel insuflat de Dumnezeu, a înfăţişat pe Ziditorul a toate pe braţele tale. Iconografii din toate timpurile au încercat să o prezinte pe Maica Domnului cât mai frumoasă, mai blândă, mai demnă, pe cât au fost ei de capabili. Uneori au pictat-o mâhnită şi îndurerată, dar întotdeauna plină de tărie spirituală şi de înţelepciune. Conform tradiţiei din vremurile vechi, Preacurata este redată mereu cu capul acoperit de o năframă, care îi cade pe umeri. Acest acoperământ de pe cap este, de obicei, roşu pentru a simboliza suferinţa şi sfinţenia astfel obţinută. Sub această năframă, hainele îi sunt albastre şi denotă umanitatea Maicii Domnului. Sunt pictate şi trei stele, una pe frunte şi câte una pe fiecare umăr al Maicii Sfinte. Aceste stele simbolizează castitatea. Maica Domnului a fost fecioara înainte, în timpul sarcinii şi după naşterea Domnului. Aceste trei stele mai sunt şi simbolul Sfintei Treimi. Uneori a treia este acoperită de chipul Mântuitorului Copil, a doua persoană a Sfintei Treimi. Există cinci tipuri principale de icoane ale Maicii Domnului în iconografia ortodoxă: Călăuzitoarea – Hodigitria. În acest tip Pururea Fecioara Maria îl ţine pe Mântuitor şi arată spre el, ca o călăuză spre Dumnezeu şi spre mântuire. Mila afectuoasă – Eleusa. În acest tip de icoană, Maica Domnului îl ţine pe fiul ei, care are faţa îndreptată spre ea şi o mână în jurul gâtului sau al umărului ei. Maica Domnului simbolizează Biserica, astfel arătând deplinătatea iubirii dintre Dumnezeu şi om, o iubire care nu poate fi obţinută decât prin apropierea sufletească şi mintală de Biserică, în acest caz puntea fiind Maica Preacurată. Dulcea sărutare – Glikofilusa- este o variantă a Eleusei în care Pruncul are faţa alăturată de a Maicii Sale, într-un gest de mare tandreţe. Milostivia – Panakranta- Aici Fecioara Maria este aşezată pe un tron regal, cu Pruncul Iisus în poală, privind împreună prin faţă. Tronul simbolizează gloria regală.

Mijlocitatea – Agiosortissa. Fecioara Maria este singura, pictată din profil, cu mâinile ridicate a rugăciune, ea priveşte spre stânga, de obicei, spre o icoană separată cu Mântuitorul Iisus Hristos. O altă variantă este icoana Maicii Domnului este o caracteristică esenţială a acestor icoane. Rugătoarea, Oranta sau Platitera, Panagia, Domnului Semnului. Aici se face trimitere la cuvintele lui Isaia (7:14):” Pentru aceasta, Domnul meu vă va da un semn: Iată, Fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu şi vor chema numele lui Emanuel.” Calendarul bisericii Ruse, unde iconografia Maicii Domnului este deosebit de dezvoltată, menţionează 260 de icoane ale Fecioarei Maria, cunoscute ca fiind făcătoare de minuni şi celebrate liturgic.

„Biserica Ortodoxă” – Svetlana Rudzievskaia

Jurnal Spiritual

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here