Pâinea vieții – hrana care nu se sfârșește niciodată

Hrana cea de toate zilele

0
195
Hrana noastră
Hrana noastră

Hrana cea de toate zilele

Hrana noastră -Despre înmulțirea pâinilor și a peștilor și săturarea cu acestea a unui număr mare de oameni, evanghelistul Marcu vorbește de două ori, aceasta având o importanță deosebită în tradiția protocreștină, de vreme ce este păstrată de două ori de Marcu și Matei și o dată de Luca și Ioan. Minunea este săvârșită când apostolii se întorc din călătoria în care îi trimisese Iisus și povestesc toate câte au făcut și au învățat. După aceea, Iisus îi cheamă într-un loc pustiu pentru a se odihni – pentru că odihna este necesară lucrătorilor Evangheliei, ca să își continue lucrarea cu puterile refăcute.

Oamenii aveau nevoie de Cuvântul lui Iisus

Dar cu toate acestea, când nevoile lucrării evanghelice sunt multe, lucrătorul este nevoit să-și lase chiar și odihna necesară. Acest  lucru  se întâmplă și în istorisirea noastră. Oamenii sesizează trecerea ucenicilor împreună cu Iisus pe corabie, către un loc pustiu și aleargă pe jos. Iisus se milostivește de mulțimile pe care le vede asemănându-se „cu oile care nu au păstor” și Își începe învățătura.

Ucenicii primesc poruncă să îi hrănească pe oameni

Ioannis Karavidopoulos ne spune că deoarece cuvântarea durează mult timp, ucenicii atrag atenția lui Iisus că vremea este târzie și că sunt în loc pustiu. Astfel îi propun să dea drumul ascultătorilor Săi pentru a se îngriji de hrana și de cele necesare. Acestei propuneri destul de logice a ucenicilor, Iisus însă dă poruncă să se așeze oamenii pe iarba verde în grupuri de o sută și de cincizeci, pentru a le da hrana necesară. Ia pâinile și peștii, se roagă, le împarte și le dă ucenicilor să le împartă tuturor. Aceasta a fost minunea înmulțirii pâinilor.

 Mulțimea s-a minunat de minunea care s-a făcut cu hrana oamenilor

La  minunea aceasta,  ucenicii iau parte foarte activ: ei propun slobozirea poporului. Primesc poruncă să îi hrănească, aduc la Iisus hrana existentă, o împart și strâng rămășițele. Evanghelistul nu amintește că mulțimea s-a minunat, lucru pe care obișnuiește să-l facă în cazul altor relatări de minuni. Mulți interpreți susțin interpretarea mesianică a minunii. Iisus este Mesia care dă hrană poporului Său, împlinind așteptările sale.

Mulțimea vroia să îl proclame rege pe Iisus

Mai mult, în relatarea lui Ioan (6, 14-15), după minunea aceasta, poporul a vrut să-l ridice cu forța pe Iisus și să Îl proclame rege. Informația de la sfârșitul relatării, despre cele douăsprezece coșuri de firmituri, constituie o referire clară la cele douăsprezece seminții ale lui Israel. Care acum se reînnoiesc prin lucrarea lui Mesia și sunt hrănite atât de mulțumitor încât există și resturi. De asemenea, mulți interpreți primesc erminia euharistică a minunii. Aceștia  pun în paralel terminologia pericopei cu terminologia folosită în relatarea Cinei celei de Taină. Erminia euharistică se face simțită și în iconografia Bisericii, așa cum mărturisește prezența peștilor în prezentările simbolice ale Dumnezeieștii Euharistii din catacombe. Iisus este „pâinea vieții” care hrănește atât pe iudei, cât și pe păgâni, care constituie noul popor al lui Dumnezeu.

Mihai Parfeni

Jurnal Spiritual

V-ar mai putea interesa şi:

Despre vindecarea leprosului și „secretul mesianic”

„Înțelepciunea a deschis gura celor muți”

Vindecarea se produce pe măsura credinței

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here