Muzeul Muzeelor – Muzeul Puşkin: Edgar Degas, Balerine în bleu

0
289
Mască individulă la preț de producător - 3,5 RON(inclusivTVA) - Click AICI

degas2Spre deosebire de Renoir, Degas n-a manifestat niciodată nevoia reconsolidării formelor; debutând ca pictor realist, el s-a folosit întotdeauna de o schemă compoziţională elaborată şi fermă, fiind unicul impresionist care – în locul picturii enplein air – a preferat să picteze în propriul atelier, din memorie, pornind de la numeroase schiţe şi motive din natură.

(Edgar Degas, Balerine în bleu, 1898, pastel pe carton, 65 x 65 cm)

În schimb, a ştiut să valorifice mai bine decât toţi ceilalţi importanţa fotografiei şi, mai ales după anii ’80 ai secolului al XlX-lea, a instantaneelor pe care noile aparate reuşeau să le înregistreze, surprinzând cadre inedite.

Uneori apar anumite distorsiuni ale perspectivei sau două centre perspectivice, preferate de pictor pentru a accentua efectul psihologic al unei surprinzătoare intrări în scenă a personajului, cu toate consecinţele derivate din aceste scene.

În aceiaşi ani, pierderea progresivă a vederii îi va impune pictorului tehnici noi, care să-i permită un raport mult mai tactil cu operele: pastelul în locul uleiului, culori mai luminoase, cu predominanţa tonurilor de portocaliu, şi folosirea culorii albastre în locul celei negre.

Materie creată din lumină, incandescente albastre-deschis, decupaje surprinzătoare, în timp ce grafia desenului dispare tot mai mult, un control ferm şi riguros al formelor (din spatele cărora izbucnesc intermitent, dar orbitor mici explozii cromatice) ne dezvăluie un efort titanic de căutare a formei pure.

Criza viziunii traditional-statice a universului şi percepţia dinamică a semnificaţiei devenirii tuturor lucrurilor fac din Degas un maestru unic, model de referinţă pentru toate avangardele secolului al XX-lea.

degas2

Albumul de artă “Muzeul Muzeelor”, editura Litera, 2009