Muzeul Muzeelor – Muzeul Puşkin: Edgar Degas, Balerină la fotograf

0
304

balerina„După ce ai văzut pastelurile în care apar Balerinele, nu mai ai nevoie să mergi la Operă”, susţinea Georges Rivière în 1877.

(Edgar Degas, Balerină la fotograf, 1875, ulei pe pânză 65 x 50 cm)

Prezentată la cea de-a patra expoziţie a impresioniştilor, în 1879, pânza făcea parte din primul grup de balerine realizate în perioada 1873-1879.

Plecând de la o frază scrisă de artistul însuşi, conform căreia era ca şi cum el şi-ar fi pândit balerinele pe gaura cheii, construcţia neobişnuită a scenei, aproape ca un instantaneu, stârneşte o impresie spontană.

Aceasta va fi ulterior potenţată de prezenţa declarată, dar invizibilă a fotografului (care se regăseşte şi în titlul operei), a cărui existenţă este sugerată doar de prezenţa trepiedului.

„Impresionistul cel mai puţin impresionist” al grupului înlocuise cultul academic al corpului cu observarea firească a realităţii, atât de plină de viaţă şi de caracter: corpul feminin devenise pentru el un simplu obiect de studiu şi de observaţie, asemenea unui obiect oarecare, însufleţit sau neînsufleţit, nu doar din punctul de vedere al caracterizării sociale, ci şi în raport cu dinamismul fiinţei umane.

Plăcerea de a observa efortul altuia sublima finalmente procesul compoziţional al artistului însuşi. Efectele luminii filtrate de enorma fereastră, care sugerează un uimitor decor teatral şi oferă impresionanta privelişte a acoperişurilor Parisului, scot în evidenţă cutele mătăsoase ale perdelelor şi ale tutu-ului balerinei şi determină raportul fin între interior şi exterior, atent studiat de pictor.

balerina

Albumul de artă “Muzeul Muzeelor”, editura Litera, 2009