Muzeul Muzeelor – Kunsthistorisches: Albrecht Durer, Adorarea Sfintei Treimi

0
130
Translate in

(Albrecht Durer, Adorarea Sfintei Treimi, 1511, ulei pe lemn 135 x 123,4 cm)

Inscripţia din dreapta jos, „Albertus Dürer noricus faciebat anno a virginis partu 1511”, ne permite să identificăm opera cu cea comandată artistului de Matthaeus Landauer pentru Zwölfbrüderhaus (Casa celor doisprezece fraţi) din Nürnberg.

Este vorba despre Adorarea Sfintei Treimi, înfăţişată sus. În centru: Tatăl ceresc este înfăţişat, conform iconografiei tradiţionale, cu braţele deschise, susţinând partea orizontală a crucii pe care este răstignit Hristos, în timp ce porumbelul, simbolul Duhului Sfânt, trece deasupra tuturor personajelor.

La stânga, ceva mai jos, se află Fecioara, înconjurată de îngeri muzicanţi, care, împreună cu Ioan Botezătorul, la dreapta, însoţesc alaiul sfinţilor.

Dürer demonstrează un adevărat cult pentru perspectivă, pe care o studiază cu fervoare în Italia. Rezultatele obţinute în urma numeroaselor studii se văd aplicate în această viziune impunătoare.

El afirma: „cu cât un tablou este mai exact şi mai asemănător omului, cu atât opera este mai valoroasă. Dacă părţile cele mai de valoare ale mai multor oameni bine făcuţi se unesc într-o singură figură, aceasta va fi demnă de laudă.”

Prin urmare, în această capodoperă, datorită studiilor făcute în Italia asupra marilor opere ale pictorilor veneţieni, artistul conferă veridicitate Adorării Sfintei Treimi, reunind într-un cor unic puterea Tatălui, descris ca un bătrân patriarh, a Fiului şi a Sfântului Duh cu figurile sfinţilor şi ale oamenilor.

Albumul de artă “Muzeul Muzeelor”, editura Litera, 2009