Locuri sacre – SAN VITALE, ITALIA

0
596

San Vitale 1„Nu există în întreaga Italie o altă biserică demnă să se compare…”

ANDREA AGNELLO, CRONICAR AL RAVENNEI DIN SECOLUL AL XIX-LEA, DESPRE SAN VITALE

BISERICA SAN VITALE DIN RAVENNA, în nord-estul Italiei, pare un edificiu mic şi umil dacă o comparăm cu marile catedrale din nordul Europei, cu turlele lor şi cu zecile de metri pătraţi de vitralii. însă pereţii simpli de cărămidă ascund una din minunile arhitecturii religioase occidentale: un interior umbrit cu suprafeţe de strălucitoare mozaicuri sacre.
Pe pereţi şi pe tavan, mii de plăcuţe de sticlă colorată alcătuiesc tablouri ce ilustrează scene biblice. Siluetele aurite şi colorate în toate culorile curcubeului, ale lui Iisus, Avraam, Moise şi ale altor sfinţi şi îngeri se profilează pe aceste tapiserii cristaline care iradiază în lumina lumânărilor.
Acum 15 secole Ravenna era unul din marile oraşe ale Occidentului. La începutul secolului al V-lea, într-o vreme când Italia romană era ameninţată de înaintarea triburilor barbare, împăratul Honorius a ridicat Ravenna la rangul de capitală a Imperiului Roman de Apus, datorită faptului că era protejată în mod natural de mare şi de mlaştini. Mai târziu, în anul 540, oraşul a ajuns în stăpânirea împăratului din Constantinopol, care era reprezentat de un guvernator sau ersahat, stăpânire care a durat 150 de ani.

hartaÎn timpul acestei epoci de aur, oraşul a fost împodobit cu biserici, baptisterii şi mausolce a căror decoraţiuni interioare au devenit minunile lumii occidentale. Dintre toate monumentele sfinte din Ravenna, nici unul nu depăşea în splendoare Biserica San Vitale, care a fost sfinţită în anul 547, în timpul domniei lui Iustinian I, unul dintre marii împăraţi bizantini.
Exteriorul auster şi compact nu lasă se întrevadă minunăţiile pe care le adăposteşte interiorul.
Înăuntru, razele soarelui ce pătrund prin ferestrele boltite iluminează galeriile în care stăteau femeile în timpul slujbei religioase şi se reflectă în coloanele de marmură, creând perspective oblice în culoare umbrite. Din centrul aflat sub cupolă, privirea este atrasă spre arcul triumfal dincolo de care se zăresc absida şi altarul – elementele cele mai preţuite ale Bisericii San Vitale. Aici, învăluiţi în lumină strălucitoare, Hristos şi cei patru evanghelişti- Matei, Marcu, Luca şi Ioan precum şi alte figuri de sfinţi se ivesc în toată măreţia pe pereţi. De la distanţă, mozaicul pare lucrat dintr-o singură bucată. Numai într-o inspecţie de aproape se vede că miracolul se împlineşte cu ajutorul unor tesserae, mici cuburi de sticlă de toate nuanţele, de la albastru adânc la violet, nuanţe de gri, verde şi maro. Cele care se remarcă în mod special sunt bucăţile aurii folosite pentru aură sau pentru fundal realizate prin presarea unor foiţe de aur, pe o suprafaţă sticloasă acoperită apoi pentru protecţie cu un strat subţire de sticlă. Aceste tessarae erau fixate în tencuiala umedă, în unghiuri uşor diferite ca să răsfrângă lumina şi să creeze un efect de sclipiri.
O relicvă a epocii de aur a stăpânirii bizantine în Italia, San Vitale a fost construită c 1500 de ani în urmă şi este împodobită cu unele dintre c mai importante mozaicuri sa din Europa. în imagine este prezentată o vedere dinspre partea centrală a bisericii di sub cupolă, înspre absida împodobită cu splendidul mozaic care îl înfăţişează pe Iisus Hristos (dreapta, sus).
Bijuteria absidei Bisericii San Vitale este mozaicul ce îl mfăţişe iză pe Usus Hristos stând pi tron. De o parte şi de alta a lui Usus se află îngeri înaripaţi. Ei îi prezintă pe Ecclesius, episcopul local, în timpul căruia a început construcţia bisericii în anul 526, care ţine în mână o miniatură a bisericii şi pe Sf Vitalis, martirul italian din secolul al Ill-lea: după care biserica şi-a luat numele.San Vitale 3

Bogăţia şi complexitatea desenului mozaicurilor se distinge cel mai bine pe tavanul absidei. Aici Mielul lui Dumnezeu străluceşte pe un cer înstelat, încadrat de o cunună circulară susţinută de patru îngeri aflaţi pe sfere albastre.
Mai jos de această prezenţă iradiind, pe peretele din stânga, apostolii Ioan şi Luca stau aşezaţi de o parte şi de alta a unei deschideri în arc triplu, având în spate un peisaj cu stânci. Simbolurile care îi reprezintă, vulturul şi bivolul, stau deasupra lor ca nişte semne heraldice; ei îşi ţin evangheliile ridicate şi privesc în sus ca pentru a cere inspiraţia divină. In intervalul dintre scene o izbucnire de verdeaţă, viţe de vie ieşind din vase, încărcate cu strug “i albi şi negrii, păuni şi porumbiţe.San Vitale 4
Pe peretele din partea opusă, Matei şi Marcu sunt aşezaţi simetric cu Ioan şi Luca. Dedesubt, într-un cadru semicircular numit timpan, Abel, al doilea fiu al lui Adam, oferă mielul pentru sacrificiu iar preotul-rege Melchisedec aduce o ofrandă de pâine. Aceste două personaje din Vechiul Testament au fost realizate ca un preludiu tematic la figura lui Hristos din absidă, căci ofrandele lor prefigurează sacrificiul lui Hristos pentru omenire, pâinea împărtăşaniei sau Liturghia.
Absida, punctul culminant al bisericii din punct de vedere vizual, se învecinează cu altarul şi cu potirele de împărtăşanie şi reflectă lumina pe suprafaţa semicirculară, în centru, cuprinzând cu privirea biserica şi însoţit de îngeri se află figura maiestuoasă a lui Hristos stând pe o sferă albastră ce simbolizează raiul. Cu veşmântul de purpură, părul scurt şi faţa iară barbă, el pare un împărat roman, dar unul ce domneşte peste întregul univers. Pentru credincioşi, mozaicul cu figura lui Hristos este sacru . Cele mai somptuoase însă sunt cele reprezentându-i pe Iustinian şi pe soţia sa, Teodora, care domină pereţii absidei de o parte şi de alta lui Hristos.
Fiu de ţăran, Iustinian a devenit unul dintre cei mai mari conducători ai Bizanţului. Cu o minte pătrunzătoare şi plin de energie el este cunoscut pentru celebrul Codex Iustinianus, o codificare a legislaţiei romane, care a avut o enormă influenţă asupra Occidentului. în portretul din mozaic silueta sa impozantă înveşmântată în purpură se evidenţiază din suita de însoţitori îmbrăcaţi în alb. Câteva şuviţe de păr scapă de sub coroană, iar ochii mari au o expresie demnă şi severă. Nimbul auriu se află din punct de vedere vizual în legătură cu aura lui Hristos – o aluzie la statutul său de reprezentant al lui Iisus pe pământ. în acelaşi fel, cei din suita sa sunt reprezentaţi ca echivalenţi pământeni ai îngerilor şi apostolilor lui Hristos.
De pe peretele opus priveşte Teodora, atrăgătoarea sa soţie, fiica unui ursar de circ, care era cunoscută ca dansatoare şi actriţă cu moravuri uşoare. împodobită cu perle şi alte bijuterii, împărăteasa poartă un veşmânt purpuriu pe care sunt brodate cu fir auriu figurile celor trei magi. Ea ţine în mână o cupă de aur. Privirea ei, despre care un cronicar contemporan spunea că era mereu „întunecată şi încordată” o arată îngândurată, ca şi când artistul ar fi reuşit să surprindă o premoniţie a morţii ei iminente de cancer, în anul 548.
împodobită cu binecunoscute figuri sacre – şi laice – San Vitale a rămas bijuteria oraşului Ravenna, care s-a aflat sub control bizantin până în secolul al VlII-lea, când a fost capturat mai întâi de lombarzi, apoi de franci. De atunci încolo Ravenna a decăzut treptat, devenind în cele din urmă o fundătură medievală.San Vitale 5
însă bisericile cu mozaicuri, în special San Vitale, sunt ca nişte vetre sacre în care arde continuu focul artei religioase. După cum spune o inscripţie a timpului, „aici fie s-a născut lumina, fie au fost ferecate împărăţii”.

Zidurile exterioare ale Bisericii San Vitale sunt alcătuite din nenumărate cărămizi şi ascund pereţii strălucitori, viu coloraţi din interior. Construcţia este încununată de un acoperiş de formă conică din ţiglă construit în aşa fel, încât fiind foarte uşor nu avea nevoie de elemente de susţinere.San Vitale 6

REPERE CRONOLOGICE

D.HR.
404 ÎMPĂRATUL HONORIUS
NUMEŞTE RAVENNA,
CAPITALA IMPERIULUI
ROMAN DE APUS
493 RAVENNA ESTE OCUPATĂ
DE TEODORIC, REGELE
OSTROGOŢILOR
521-532 ECCLESIUS ESTE EPISCOP
DE RAVENNA ŞI ÎN TIMPUL
SĂU ESTE EDIFICATĂ
BISERICA SAN VITALE
527 IUSTINIAN DEVINE NOUL
ÎMPĂRAT BIZANTIN LA
CONSTANTINOPOL
540 TRUPE BIZANTINE
CONDUSE DE BELIZARIU,
ELIBEREAZĂ RAVENNA DE
OSTROGOŢI
547 SAN VITALE ESTE
SFINŢITĂ
548 ÎMPĂRĂTEASA TEODORA
MOARE
751 LOMBARZII OCUPĂ
RAVENNA

Mielul lui Dumnezeu, Agnus Dei, este figura dominantă în mozaicul de pe tavanul altarului. II înconjoară patru îngeri aşezaţi pe sfere.
San Vitale a fost construită ca o structură centralizată, cu baza alcătuită din două octogonuri concentrice. Elementele principale sunt intrarea, spaţiul central (2) de sub cupolă, altarul 0) şi absida (4), cu mozaicurile reprezentându-i pe Iisus, pe Iustinian şi pe Teodora.

Locuri sacre, Atlas, James Harpour

[twitter style=”horizontal” float=”left”] [fbshare type=”button”] [google_plusone size=”standard” annotation=”none” language=”English (UK)”] [fblike style=”standard” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”arial”]

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here