Eul este simţire sau gândire – emoţie sau reflexie?

0
223
euUnul dintre psihologii umanişti, C. E. Moustakas, con­sidera într-o lucrare dedicată Eul-ui că „este mai uşor să simţi Eul, decât să-l defineşti”. Şi totuşi definiţiile n-au lipsit şi con­tinuă să nu lipsească. Ele sunt însă atât de diverse, cu accente atât de diferite, încât par a fi descurajatoare.
Vom reda în cele ce urmează câteva dintre definițiile de bază ale termenului de Eu:

„Eul rămâne veşnic simţire subiectivă… Eul este simţire comună tuturor oamenilor, dar în limitele conştiinţei individuale, căci el este un fapt de conştiinţă, trăit şi actual” (Constantin Rădulescu Motru);

 „Eul este entitate unică, personaj ascuns privirii din afară, agent al acţiunilor noastre originale şi libere” (Vasile Pavelcu) ;

„Eul este ceva de care suntem imediat conştienţi, regiunea, caldă, centrală, strict personală a vieţii, un fel de nucleu al fiinţei noas­tre” (G. W. Allport);

 „Eul este forma supremă a fiinţei noastre conştiente…; conştiinţă reflexivă constituită într-un sistem de valori proprii persoanei…; forma problematică a fiinţei noastre conştiente” (H. Ey);

„Eul este o combinaţie de conştiinţă şi de alegeri” (J. T. F. Bugental);

„Eul este un sistem central al personalităţii care se dezvoltă în patru direcţii: a ceea ce noi dorim pentru noi înşine, a ceea ce noi credem că datorăm altora şi lumii în general, a expresiei noastre personale şi a capacităţii de a ne autorealiza, a autoevaluării” (Char­lotte Buhler);

„Eul este conştiinţa de sine, nucleul sistemului personalităţii, care cuprinde cunoştinţele şi imaginea de sine, atitudi­nile conştiente sau inconştiente faţă de valori” (Paul Popescu Neveanu) ;

„Eul este individualitate conştientă de sine şi afirmată… sediul ansamblului de motivaţii, percepţii, a conştiinţei şi acţiunilor, care condiţionează adaptarea la mediu… nu este o entitate fizică ci un produs” (Norbert Sillamy);

„Eul desemnează sediul conştiin­ţei, persoana” (Madeleine Grawitz);

„Eul este obiect al pro­priei sale cunoaşteri şi evaluări… reglator al memoriei şi al biografiei personale” (D. K. Lapsley, S. M. Quintana);

„Eul este centra­rea psihică a insului, nuclearizarea psihică a acestuia, autoreflectarea sa în propria-i conştiinţă” (Ion Alexandrescu);

Iată deci cum gândirea, reflexi­vitatea, intenţionalitatea, procese prin intermediul cărora omul se cunoaşte pe sine, se gândeşte pe sine, apar ca elemente pri­mordiale ale Eului.

Eul și Personalitatea, Mielu Zlate

Jurnal Spiritual

Mai multe articole ale acestui autor puteţi citi aici

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here