Eshaton-ul în viaţa de zi cu zi

Eschatologie și ceea ce se întâmplă la sfârșitul timpului

0
294

Tomb of Jesus in the Church of the Holy SepulchreEschatologie și ceea ce se întâmplă la sfârșitul timpului

Eschatologie -În limba greacă, noi numim primele lucruri protologia, şi pe ultimele, eschatologia. Nici un termen nu poate fi tradus direct în limba engleză. Termenul tehnic pentru cel din urmă este „eschatologie”, ceea ce se referă la sfârşitul timpului, la ultimele lucruri. Dar protologia nu cred să aibă vreo traducere tehnică în limba engleză. Se referă la ceea ce se află la începutul timpului, înaintea începutului timpului. Mai simplu, m-aş putea referi la termenii de prolog şi epilog ai unei cărţi.

Totuşi, realitatea vieţii noastre nu este o carte, chiar şi dacă acea carte este Biblia

Eschatologie -Cu puţin timp în urmă, în limba sârbă a fost tradusă o copie a  faimoasei cărţi a lui Milton, Paradise Lost. Am fost prezent la prezentarea cărţii şi, deşi n-am putut spune nimic despre ea, ca poet, m-am putut referi la abordarea teologică dată de Milton întregii  probleme. Aş dori să încep prin a compara tratarea acestei problematici de către Milton, de o parte, şi de către Tradiţia creştin-ortodoxă, pe de altă parte.

Abordarea lui Milton este protologică

Eschatologie -Ceea ce înseamnă că el priveşte Biblia punând accentul pe începutul timpului – pe creaţie şi pe starea sa iniţială.— Pe când eu aş dori să văd Biblia eshatologic, concentrându-mă pe sfârşitul timpului şi pe starea finală. Pentru a o spune într-un limbaj diferit şi mai simplu, potrivit lui Milton, ceva s-a întâmplat în trecut şi ceea ce a avut loc atunci. Are o înrâurire asupra tot ceea ce se întâmplă de atunci încoace. În contrast, atitudinea teologiei creştin ortodoxe este aceea că orice s-ar fi întâmplat în trecut este una.

Dar ceea ce urmează să se întâmple în viitor este cu mult mai important

Eschatologie -Când a apărut această problemă în dezbaterile cu studenţii teologi ai seminarului la care predau. Am încercat să le dau o metaforă din lumea pe care europenii o cunosc atât de bine, şi anume fotbalul. Permiteţi-mi să folosesc aceeaşi metaforă şi acum. Gândiţi-vă la atitudinea dintr-un meci a lui Maradonna, Linneker sau Stoykovich. Adversarii lor marchează un gol sau două în prima repriză. Și aceasta bineînţeles că determină într-o anumită măsură stilul de joc al echipei lor. Maradonna, sau oricare, nu şi-a dovedit încă valoarea. Totuşi, la un moment dat, neaşteptat şi cu mai fler, el marchează un prim gol. Și apoi pe al doilea, iar la pauză scorul este egal. Atunci oamenii spun că dacă Maradonna poate face asta din două simple lovituri, în prima jumătate a meciului,  ce Doamne, va mai face dacă va începe să joace de-a binelea cea de-a doua repriză?

Biblia este locul de manifestare a minunilor lui Dumnezeu

Eschatologie -Cu toate acestea, lucrul cel mai important din Biblie nu îl reprezintă minunile lui Dumnezeu, ci mai degrabă faptul că se îndreaptă spre vremurile de apoi. Spre ceea ce urmează să facă Dumnezeu. El, Care cu atât de puţin efort a făcut, în trecut, lucruri atât de măreţe.

Frumoasa carte Cântarea Cântărilor se referă la doi oameni îndrăgostiţi

Eschatologie -Aşa că ceea ce a făcut Dumnezeu la început este mai puţin important, în ceea ce priveşte Biblia, decât ceea ce va face în viitor – la sfârşitul veacurilor. Frumoasa carte Cântarea Cântărilor se referă la doi oameni îndrăgostiţi. Și deşi fiinţa iubită pleacă, totuşi o atrage după sine pe persoana iubită. Într-adevăr, aceasta se aseamănă cu relaţia noastră cu Dumnezeu, doar că noi sunte încă în prima repriză. Dumnezeu ne atrage după Sine într-o  minune şi mai profundă.

Cum să trăim Ortodoxia astăzi, Mitropolitul Atanasie de Herţegovina

Jurnal Spiritual

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here