Din istoria vizuală a artei – Paradigma picturii…

0
373
Mască individulă la preț de producător - 3,5 RON(inclusivTVA) - Click AICI

GiocondaRare sunt operele de artă al căror prestigiu se poate compara cu cel al Giocondei; nicio altă pictură, în orice caz. 

(GIOCONDA- LEONARDO DA VINCI, CCA 1503 ULEI PE LEMN, 77 x 53 CM MUZEUL LUVRU, PARIS)

Potrivit “Istoriei vizuale a artei” (Larousse), ediție coordonată de Claude Frontisi, încă din anul 1556, Vasari îi face acestei lucrări o descriere pe cât de elogioasă, pe atât de detaliată… fără să o fi văzut vreodată.

Totodată, indiscutabila valoare a renumitului tablou care atrage, într-un neîncetat pelerinaj, cohorte de curioşi către Muzeul Luvru pare a nu avea unitate de măsură. Prin comparaţie, Fecioara, lisus şi Sfânta Ana ar păli dacă Freud n-ar fi aşezat această „amintire din copilărie” a lui Leonardo printre piesele centrale ale teoriei sale psihanalitice.

Bizara sa posteritate

Astfel se „fabrică” reputaţiile, înconjurând operele cu o aură – iată un concept agreat de Walter Benjamin – cu atât mai eficace şi mai solidă, cu cât operele sunt învăluite de mister. O lungă suită de artişti au intrat în joc, de la copia lui Rafael până la procedurile subversive ale lui Duchamp, Léger, Dali sau Rauschenberg.

În afara lor, un iconoclasm mai mult sau mai puţin neîntrerupt pare a se înverşuna în nenumăratele tentative de exorcizare a mitului întruchipat de Mona Lisa – dezgolită, obeză sau gravidă, împopoţonată cu trăsăturile lui Stalin sau ale lui De Gaulle, ale lui Fernandel sau ale lui Harpo Marx – al cărei faimos surâs serveşte la reclama unor brânzeturi şi chiar a unui laxativ.

Cazul, într-adevăr exemplar, este departe de a fi excepţional. O mulţime de elemente vin să paraziteze imaginea oricărui tablou. A încerca separarea unei opere de elementele periferice pe care le acaparează este o himeră. Un motiv în plus de a nu scăpa prada pentru umbra ei şi de a practica cu constanţă dialogul vizual.

ROBERT RAUSCHENBERG

(PNEUMONIA LISA- ROBERT RAUSCHENBERG, 1982, CERAMICA ARSĂ, 80,5 x 219,7 cm, COLECŢIA ARTISTULUI)

Angelina Petra

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here