Din istoria vizuală a artei – Între a scrie şi a desena

0
301
Mască individulă la preț de producător - 3,5 RON(inclusivTVA) - Click AICI

1.12-schrijven-met-veer“Istoria vizuală a artei” (Larousse), ediție coordonată de Claude Frontisi, consemnează că, la originile sale, scrisul – pictograme sau hieroglife – îşi extrage substanţa din imagine, modalitate pe care o perpetuează în zilele noastre ideogramele.

Până în Evul Mediu, scrisul alfabetic intervine fără vreo divergenţă în câmpul operei după multiple proceduri (miniaturi, filactere…) prin care artiştii reuşesc să obţină efecte remarcabile (calitatea impalpabilă a „Verbului”, literă de aur pe fond de aur, în Bunavestire a lui Simone Martini).

Mai târziu, perspectiva Renaşterii exclude practic scrisul din câmpul său, cu excepţia aceluia sub formă de reprezentare sau în cazul titlurilor împinse la periferia tabloului.

În cubism, cuvintele se întorc în forţă în tablou, având multiple posibilităţi expresive, semantice sau estetice. Această presiune a limbajului creşte de-a lungul secolului, până la apariţia conceptualismului, moment care coincide cu apogeul ştiinţelor umaniste, al lingvisticii în special.

poza 4 (1)

Orice obiect suscită discursul: creat în 1968, grupul Ari & Language (căruia îi aparţine Joseph Kosuth) îşi focalizează căutările, în mod teoretic şi referitor la cuvinte, pe această relaţie esenţială, însă inseparabilă a expresiei plastice.

Angelina Petra

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here