De ce am fost creați cu voință liberă?

0
154
Mască individulă la preț de producător - 3,5 RON(inclusivTVA) - Click AICI

liberNoi spunem că liberul arbitru însoțește în chip nemijlocit rațiunea și că schimbarea este înnăscută în cele ce se nasc (Tot ceea ce este născut este schimbător deoarece este necesar să fie schimbătoare acelea a căror naștere a început prin schimbare. Iar schimbarea este a fi adus de la neexistență la existență și a deveni altceva dintr-o materie dată). Cele neînsuflețite și cele raționale se schimbă prin modificările corporale, cele raționale, prin alegere. Facultatea de a raționa are o parte teoretică și alta practică. Partea teoretică înțelege existențele așa cum sunt. Partea practică deliberează și hotărăște măsura dreaptă a lucrurilor care se săvârșesc. Partea teoretică se numește rațiune pură, iar cea practică, rațiune practică. Și iarăși, partea teoretică se numește înțelepciune, iar cea practică, prudență. Tot cel care deliberează, deliberează pentru că are în stăpânirea sa alegerea celor care trebuie făcute, cu scopul de a alege ceea ce s-a judecat ca preferabil prin deliberare și, alegându-l, să-l facă. Iar dacă este așa, urmează că liberul arbitru subzistă cu necesitate rațiunii. Astfel, sau nu va fi omul rațional, sau, dacă este rațional, va fi stăpânul faptelor și înzestrat cu liberul arbitru. Pentru acest motiv cele iraționale nu au liberul arbitru, căci ele mai mult sunt conduse de natură decât o conduc. Pentru acest motiv nici nu se opun dorinței naturale, ci, îndată ce doresc ceva, se mișcă spre faptă. Omul însă, fiind rațional, mai mult conduce firea decât este condus de ea. Pentru aceea când dorește, dacă ar voi, are putere să-și înfrâneze dorința sau să-i urmeze. Din pricina acestor considerații, cele iraționale nu sunt nici lăudate, nici blamate; omul însă este și lăudat, și blamat.

Trebuie să se știe că îngerii, fiind ființe raționale, sunt înzestrați cu liberul arbitru. Și, pentru că sunt creați, sunt și schimbători. Acest lucru l-a arătat diavolul. El a fost creat bun, dar în virtutea liberului arbitru, el și cu puterile care au apostaziat, a ajuns descoperitorul răutății, în timp ce celelalte cete ale îngerilor au persistat în bine.

Dogmatica, Sfântul Ioan Damaschin                   

Jurnal Spiritual

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here