„Cu o moarte toţi suntem datori, dar una-i ortodox să mori, alta-i ecumenist vândut”

0
319

Parintele-Arsenie-Papacioc-Foto-Cristina-Nichitus-Blog-Roncea1 -Părinte Arsenie, ni se spune în ultima vreme de către înalţi prelaţi că nu mai avem voie să folosim cuvintele eretic, papistaş şi că ar trebui să redefinim dogmele, ca să ne aliniem şi noi constituţiei Uniunii Europene. Cum vi se pare lucrul acesta?

-Uite, domnule, parcă de la Uniunea Europeană ne tragem! E foarte grav cuvântul eretic, nu poate să fie rătăcire în învăţătura creştină… Şi cu ce să înlocuim cuvântul eretic? Parcă noi am făcut cuvântul acesta! L-au făcut Sfinţii Părinţi – şi cine atacă problemele de dogmă cade în erezie. Iar ăştia au atacat cu Filioque, Crezul a fost schimbat, iar papa, nu cu mult timp în urmă, a declarat că singura Biserică este biserica catolică… O mare greşeală tactică din punctul lor de vedere… Cum să zic, dacă a schimbat Crezul şi s-a umplut tot Occidentul de infailibilitatea papală, acum vrea să se reverse şi în tot Răsăritul? Eu uite ce vă spun:

Biserica i-a dat anatemizării pe toţi cei care n-au respectat nişte lucruri, la toate Sinoadele Ecume-nice. Şi peste tot a anatemizat patriarhi şi alţi oameni din Biserică şi peste tot în istoria Bisericii au fost astfel de exemple. Anatema ştiţi ce în-seamnă? Despărţirea de Dumnezeu, unirea cu Satana şi intrarea în iad de pe pământ; aceasta este cea mai gravă pedeapsă pe care a dat-o Biserica – anatemizarea. Să avem o poziţie de eroi, nu de milogi.

– Care trebuie să fie atitudinea noastră de mărturisire? Cum pot fi nişte oameni simpli, care nu cunosc dogmele şi nu ştiu cum să apere adevărul, eroi?

– Nu trebuie multă teologie ca să fii erou, tre¬buie cu multă fermitate să spui simplu: „Noi nu ne facem eretici.” Ce au zis Sfinţii Părinţi, acela-i ade-vărul pe care-l credem şi noi, căci, după învăţătura catolică, Sfântul Duh ar fi nepot al lui Dumnezeu -ei asta mărturisesc în Crez, de fapt -, şi sărmanii oameni nu ştiu nimic, pentru că preferă să fie mi-logi decât eroi care caută să afle adevărul. Noi ră-mânem la Crezul nostru, la Sfânta noastră Biserică Ortodoxă. Nu trebuie să căutăm noi mucenicia. Nici Mântuitorul nu a vrut să ia crucea, dar, dacă i-a dat-o, a luat-o şi n-a mai lepădat-o. Dar n-a zis ca ei. Să spunem aşa: „Nu, domnule, eu sunt ortodox şi nu am încredere în papistaşii ăştia.”

-Cum să creăm o atitudine la nivel de mase atunci când este multă dezbinare şi între noi, ortodocşii?

-Ca să creăm o unitate între noi, trebuie sa ne aşezăm pe o relaţie de poziţie cu veşnicia. Voi nu vă dati seama, cercetând adâncul canoanelor, însemnările şi subînsemnările lor, cât este de grav să faci altfel decât a hotărât Biserica, prin Sinoa-dele Ecumenice. Dacă vom acţiona în conformi¬tate cu canoanele şi învăţăturile Părinţilor, atunci vom crea şi unitate, dar aşa, dacă ascultăm mai mult de părerile organizaţiilor mondiale de azi, nu are cum fi. Dar nu se poate nici fără cruce. Şi ştii ce înseamnă cruce? Să-ţi iei ce nu-ţi convine. Şi toată frumuseţea învierii Mântuitorului, dacă n-ar fi fost crucea’, nu era aşa de grozavă. întâi e munca şi apoi roadă muncii. Suntem în starea de efervescentă, adică de mărturisire. Mărturisirea noastră trebuie să constea în adevăr. Dacă îţi zice cineva „întovărăşeşte-te cu mine!”, să te gândeşti mai întâi: „Dar tu cine eşti? Dacă te închini ca mine ortodox, atunci sunt şi eu cu tine.” Dar catolicii au schimbat crucea… că se temeau ca nu cumva sa mai fie ceva din practica ortodoxă, că asta are semnificaţie, crucea – toată înălţimea Tatălui, toa » adâncimea Fiului şi toată lăţimea Sfântului Dun aceasta este invocarea Sfintei Treimi. La cat nu stiu dacă mai fuge dracul de cruce. E hmpe asia nu este o problema grea. Mântuitorul a zis să nu facem schimbări de dogme cum ne vine nouă pe chelie, că, oricine ne-ar porunci, înger de sus de ar fi şi dacă ne învaţă altfel decât ne învaţă nu avem dreptul să ascultăm – cădem sub anatema. Nu este o în¬trebare grea, dar este auzită greu. Ce teolog poate să-ţi spună să faci crucea altfel, să asculţi de cutare, şi nu de Crezul fixat la Sinoadele Ecume-nice? S-au gândit ei la 1054 să schimbe hoţeşte Crezul! Ei au fost daţi anatemei şi rămân aşa până când revin la aceste adevăruri. Adevărul trebuie apărat, argumentul suprem este că cu o moarte toţi suntem datori, dar una-i ortodox să mori alta-i ecumenist vândut.

-Cum vedeţi situaţia actuală în care Sinodul Bisericii Ortodoxe Române a trecut cu vederea aşa °e uşor problema împărtăşirii mitropolitului Nicolae ^omeanu la greco-catolici şi doar IPS Bartolomeu yania a opus rezistenţă şi niciun alt ierarh nu l-a urmat?

-Nici pe Hristos nu L-a urmat nimeni, dar El a biruit. Aşa şi Anania a biruit. Adică ne-au minţit o dată cu greco-catolicii la anul 1700, şi aşa vor şi acum. Ăşta-i dracul, acesta-i viermele care roade ortodoxia. Lor nu le convine să se ştie adevărul, pentru că adevărul, mai ales în problema de credinţă, te roade şi te macină. Şi cei mai mari duşmani ai catolicismului tot între catolici sunt. Pentru că sunt oameni care văd adevărul. Dar la Roma credeţi că e numai catolicism? Acolo e şi masonerie, acesta e de fapt fundalul, ţine biserica în frunte ca să poată cuceri şi ademeni pe mulţi.

-Ce ascultare trebuie să facem noi faţă de episcopii compromişi?

-Dragii mei, în ierarhia bisericească credinţa e cea mai înaltă. Nu împăratul sau patriarhul este cel mai mare, ci adevărul prezentat smerit. Smerenia este cea mai mare. Şi s-a făcut scandal prin si-noade şi adevărul a ieşit lămurit. Mai trebuie şi un pic de scandal, ca să existe o rezistenţă creştină…

-Dar întotdeauna era în sinod câte un sfânt care să povăţuiască poporul credincios şi oamenii se luau după el…

-Nu trebuie să căutăm care este sfânt şi care nu, asta Dumnezeu o ştie. Nu vă păcăliţi, adevărul este numai unul. Ne-a dat Dumnezeu lingură nu ca să o ducem la urechi. Am primit un telefon de la cineva care îmi spunea că a căzut din pat şi mă întreba ce să facă. Şi eu i-am zis: „Domnule, ai numai două variante, ori rămâi sub pat, ori te sui în pat.” Şi pisica, care era aflată sub pat, a zis: „Nu, domnule, eu am drept de moştenire, eu aici nu-l primesc. Să se suie în pat, pentru că în pat este născut, nu-l dă nimeni jos.” Dar în pat doar nu poate să stea, adică adevărul. Şi atunci dracul vine şi-ţi spune: „Uite, vino la noi, te asigur că nu te mai deranjează nimeni pe veci.” Nu este lucru mic în viaţă răul cel mai mic. Adevărul trebuie apărat în întregimea lui. Să acceptaţi să muriţi. Dacă nu accepţi lucrul acesta, te păcăleşte uşor. Nu vă păcăliţi. Eu n-aş vrea să fim în foc, dar, dacă până la urmă ne bagă, nu suntem noi vinovaţi. Mai bine să arzi în foc decât să zici ca duşmanul. Frumu-seţea întâlnirii noastre nu mai există.

-E nevoie de diplomaţie în biserică?

-Ce diplomaţie!? E nevoie de ţigănie, mai degrabă, de târg. Adevărul e unul. Şi dacă unul singur ţine adevărul, acolo e Biserica. Nu e numai o fracţiune din Biserică, e toată Biserica. Aveţi ocazia să fiţi acel unul. Pe Bartolomeu Anania îl spovedesc – şi el este unul din cei care mai ţin adevărul şi nu o să cedeze. Mai spovedesc şi pe alţi ierarhi şi, dacă nu fac ce le-am zis şi nu ţin adevărul până la capăt, o cam slăbesc cu ei. Dar eu nu sunt decât un mic preoţaş care vrea să moară în culcuşul acesta creştin. Nu vă jucaţi cu adevărul. Că avem impresia că murim, dar nu murim. Nu vă temeţi, tată. Dar să ştiţi că nu poţi să aperi adevărul dacă nu te-ai îmbrăcat în haina morţii mai întâi. Acum sunt semne de sfârşit de veac şi dracul vrea să schimbe adevărul. Şi mi se pare mie că sunt mai mulţi mireni decât călugări care îmbracă haina morţii. Şi haina morţii în-seamnă să mori pentru adevăr. în momentul când aperi adevărul, deja eşti pe tine cu haina morţii. Mântuitorul n-a cedat cu niciun chip şi nu o să ajungem la marea cinste în care a fost El, de L-au jupuit, de L-au bătut, de L-au umilit; vă daţi seama, dracul prinsese momentul. Cine a biruit: cel care a fost lovit sau cei care loveau? Apostolul Pavel, această grozavă figură, spune că, dacă înger de sus vă va învăţa altceva, anatema să fie. Bine, că unii vor să fie ortodocşi şi să mai stea şi la o cafea sau la masă cu ereticii. Exact ca greco-catolicii -„închinati-vă ca voi, dar să tineti administraţia de noi”. Şi aşa greco-catolicii au fost foarte cato¬licizaţi. Acesta e sistemul – ca să te amorţească, să nu mai vezi, pentru că neadevărul în care ei trăiesc îi mustră pe dedesubt. Voi nu vă daţi seama ce durere ai când eşti un om vândut. încă o dată vă spun: adevărul poate fi la unul singur, şi să fii fericit că eşti singur, căci cu atât mai puternic vei fi. Pentru că de acum urmează să mă ajute Hristos, eu am făcut tot ce mi-a stat în putinţă, de acum Hristos va birui întru mine…

”Viaţa părintelui Arsenie Papacioc, testament, cuvinte de folos”

Jurnal Spiritual

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here