Cele mai cunoscute 10 cupluri din cinematografie

„Ai ochi frumoşi, să ştii“

Primul dintre cele mai cunoscute 10 cupluri din cinematografie joacă în Suflete în ceaţă. Portul Le Havre. O noapte mohorâtă. Un bar. Cu feţişoara sa frumoasă, cu ochii de un albastru adânc ce ies la iveală de sub o beretă, cu silueta suplă, înfăşurată într-un pardesiu, Michelle Morgan pare să îi fi împrumutat personajului Nelly, tânăra femeie melancolică terorizată de unchiul său, privirea ei enigmatică, de pisică. Jean Gabin, în rolul lui Jean, dezertor din armata colonială, îi adresează acea replică celebră: „Ai ochi frumoşi, să ştii”, scrisă pentru el de prietenul său, Jacques Prevert, scenaristul filmului. Tragica lor poveste de iubire reprezintă una dintre cele mai pure forme ale romantismului noir.

Jean Gabin şi Michelle Morgan, în 1938.

Pasiuni sudiste

Vivien Leigh şi Clark Gabble, în filmul Pe aripile vântului.

Pe aripile vântului, devenit un monument al istoriei cinematografiei, este povestea unei pasiuni vulcanice trăite în vârtejul Războiului de Secesiune. Pe domeniul Tara, în Georgia, Scarlett O’Hara, o tânără văduvă, se îndrăgosteşte de elegantul Rhett Butler. Imaginată, în 1936, de scriitoarea Margaret Mitchell, povestea de dragoste a celor doi devine legendară graţie cuplului Vivien Leigh şi Clark Gable, care le dau viaţă personajelor pe marele ecran.

Sub hipnoză

Amanda, un avocat, puţin îngrijorat de graba cu care a plănuit să o ia de soţie pe logodnica sa, îi cere unui prieten psihanalist să intervină, însă capricioasa Amanda, interpretată de Ginger Rogers, cade pradă şarmului maestrului hipnozei Tony Flagg, întruchipat de Fred Astaire. Cei doi artişti alcătuiesc unul dintre cuplurile cele mai populare de pe marile ecrane. Împreună, au jucat şi au dansat în zece comedii muzicale. Cu toate acestea, Amanda este singurul film în care cei doi artişti se sărută lung.

„Dacă aveţi nevoie de mine, trebuie doar să fluieraţi”.

Pentru filmul A avea sau a nu avea, Howard Hawks avea nevoie de un personaj feminin cel puţin la fel de insolent precum Bogart, care insultă oamenii în timp ce îi face să râdă”. Lauren Bacall era tocmai acea actriţă şi, cu acest rol, ea îşi făcea prima apariţie în cinema. Intriga se desfăşoară pe fundalul războiului din anii ’40 din Antile şi îi pune faţă în faţă pe Harry Morgan, proprietarul unui iaht, foarte individualist de altfel, şi Marie Browning, poreclită „microbul”, o partizană care se comportă ca un bărbat. Un actor frumos, Bogart îi permite celei cu care avea să-şi petreacă viaţa să îi ia locul în lumina reflectoarelor.

„O pisicuţă cu părul scurt […]

O frumoasă plantă carnivoră” (François Truffaut)

În Casca de aur, de Jean Becker, Simone Signoret joacă rolul lui Marie, o tânără de o frumuseţe răpitoare, foarte curtată de bărbaţi, poreclită „casca de aur” datorită părului său, de culoarea spicelor de grâu. Marie este soţia lui Roland tâmplarul, poreclit „Frumuşelul”, membru al unei bande de şmecheri din Belleville. Într-o zi de duminică, la un stand cu băuturi, Marie îl întâlneşte pe Manda, un golan obscur, întruchipat de Serge Reggiani. În Parisul din timpul perioadei cunoscute precum Belle Époque, un duel dintre cei doi bărbaţi va duce la moartea unuia şi la sfârşitul celuilalt pe eşafod.

Prinţesă călare pe Vespa

Vacanţă la Roma. În doi pe o motocicletă Vespa, mângâiaţi de un soare de primăvară: Audrey Hepburn, alias Anne, o prinţesa evadată din palatul său, şi Gregory Peck, alias Joe, un jurnalist american copleşit de emoţie, gonesc pe ţărmurile Tibrului în timp ce devorează îngheţatele italiene, fără să ştie, niciunul dintre ei, cine este cu adevărat celălalt. Niciodată până atunci Oraşul Etern nu a mai fost filmat într-o manieră atât de romantică. Însă vraja se pierde sub greutatea apăsătoare a protocolului şi, în curând, Anne trebuie să îşi ia adio de la noul ei companion…

Zbuciumul iubirii

Rebel fără cauză. Jim (James Dean) şi Judy (Nathalie Wood) se întâlnesc la poliţie. El visează să fie acceptat în orăşelul unde tocmai s-a stabilit, ea este imaginea provincială a unei bande de capete seci. Emblematici pentru tânăra generaţie americană de după război, căzută pradă unei grave crize existenţiale (sugerată printr-o emoţionantă scenă la planetarium), cei doi se lasă prinşi într-un joc riscant cu moartea, în special atunci când Jim se confruntă cu şeful bandei locale într-o cursă de maşini ce a pătruns deja în conştiinţa colectivă.

Crimă pasională

Pe marginea unei piscine, într-o vilă din Saint-Tropez, Romy Schneider este Marianne, Alain Delon este Jean-Paul. De o frumuseţe stupefiantă, cei doi întruchipează un cuplu de îndrăgostiţi lulea, a căror idilă este perturbată de sosirea neaşteptată a lui Harry, fostul amant al lui Marianne (Maurice Ronet), şi a fiicei sale, Penelope (Jane Birking). Amestec de iubire, gelozii, alcool: mecanismul pasiunii duce la înecarea lui Harry şi la un joc de-a v-aţi ascunselea dintre poliţie şi amanţii teribili.

Alain Delon şi Romy Schneider, în filmul Piscina, în 1969.

„Da, iubirea răneşte.”

În Ultimul metrou, film istoric atipic din cariera lui François Truffaut, doi monştri sacri ai cinematografiei franceze, Catherine Deneuve şi Gérard Depardieu, se apropie unul de celălalt într-un joc subtil, între entuziasm şi nepăsare. În capitala ocupată de nazişti, Marion Steiner (Catherine Deneuve) conduce teatrul Montmartre, în timp ce soţul său, Lucas, regizor evreu, trăieşte ascuns în cavernele de sub scenă. În ciuda prezenţei acestuia din urmă, ea se îndrăgosteşte de actorul Bernard Granger (Gérard Depardieu), un partizan care interpretează, alături de ea, ultima piesă a lui Steiner.

Regii lumii

Titanic

În 1912, pachebotul, celebru ca fiind „de nescufundat”, traversează Atlanticul pentru prima (şi ultima) dată. La bordul său, Rose (Kate Winslet), logodnica unui industriaş bogat, trăieşte o scurta poveste de dragoste cu Jack (Leonardo DiCaprio), un artist irlandez lefter, care şi-a câştigat biletul la clasa a treia la un joc de pocher. Atunci când tânăra femeie încearcă să îşi pună capăt zilelor, el o împiedică. Cei doi se iubesc pasional, deşi doar pentru puţin timp, căci vaporul se scufundă, şi Jack odată cu el. Scena în care cei doi eroi stau la prova vaporului, chiar înainte ca acesta să se scufunde, este ca o sfidare a timpului şi a morţii, unul dintre cele mai frumoase momente din cinematografia ultimilor ani.

Informații suplimentare puteți găsi și aici.

Alte articole care v-ar putea interesa aici.

Zapping prin cultura generală, Editura Rao, Isabelle Fougère