Cei mai renumiţi 10 creatori de modă

0
236
Mască individulă la preț de producător - 3,5 RON(inclusivTVA) - Click AICI

Un croi feminin şi vizionar

Primul dintre cei mai renumiţi 10 creatori de modă – Casa Lanvin este înfiinţată de modista Jeanne Lanvin în 1889. Deşi la începuturile sale nu făcea decât să livreze comenzile, în 1897, creatoarea de modă se lansează pe piaţă cu modele pentru fetiţe, apoi cu rochii elegante, special adaptate pentru tinerele fete pudice: mâneci largi, un decolteu decent în formă de barcă, o fustă largă, lungă până aproape de glezne. Albastrul „quattrocento” al pictorului Fra Angelico, verdele „Velázquez” şi rozul Polignac sunt culorile predominante pe care Jeanne Lanvin le combină într-un stil delicat, sobru şi poetic, după modelul estetic impus de Art Nouveau şi de Art Deco ale anilor ’20. Casa de modă Lanvin a ştiut să evolueze, adaptându-se marilor tendinţe ale secolului. Din 2001, creatorul Alber Elbaz s-a alăturat casei de modă, contribuind personal şi reunind frumuseţea şi confortul în creaţii fluide, cu finisaje perfecte.

Coco Chanel la începutul secolului XX

Rochii fără corset


Creator de modă apreciat din perioada Belle Époque, Paul Poiret propulsează femeile în secolul XX, dând startul mişcării care elibera femeia de corset şi croind haine cu o tăietură simplă, fără dantele, cu tendinţe orientaliste. De la debutul său, Poiret lansează linia Directoire, caracterizată de rochii cu talie ridicată sub sâni şi cu fuste sinuoase, ajustate şi cu şliţ, care se încadrează până la glezne. Pictorul Raoul Dufy a desenat stofele pentru Casa Poiret, care avea să se închidâ în 1929, din cauza crizei economice.

„Pentru a fi de neînlocuit, trebuie să fii diferit.“


Coco (Gabrielle) Chanel a devenit întruchiparea însăşi a emancipării feminine. Înfiinţând Casa de mode Chanel, în 1909, Coco a făcut posibilă pătrunderea simplităţii, a confortului şi a tendinţelor moderne în croitoria de lux. Inspirându-se din garderoba masculină, mai adaptată la viaţa activă, Coco creează costume de tweed şi jerse, pe care le accesorizează cu bijuterii-fantezie. Coco Chanel este, deopotrivă, prima care a asociat parfumeria cu croitoria de lux, lansând, în 1921, No 5, „un parfum pentru o femeie cu miros de femeie”.
La un deceniu de la moartea creatoarei, în 1983, casa îşi încredinţează direcţia artistică lui Karl Lagerfeld

Dincolo de modă

Drapajele create de Madame Grès nu erau cu nimic mai prejos decât cele ale lui Rodin sau ale lui Bourdelle. „Aş fi vrut să fiu sculptor, spunea ea, să lucrezi ţesăturile este acelaşi lucru cu a lucra în piatră”. Cea care le-a îmbrăcat pe Arletty, Marlène Dietrich şi Grace de Monaco deschide prima casă de modă în 1934, înainte de a înfiinţa Casa Grès, în 1942. La acea vreme, ea a creat rochii cu pliseuri ample şi cute savante, asimetrice, lipite de corp, în tonuri de maron-roșcat, de gri-lila și verde-gri.


Reclamă pentru o rochie creată de Madame Grès, în 1952.

Între Dumnezeu și aur


Christian Dior îşi prezintă prima colecţie în 1947: talia este strangulată, pieptul ridicat, şoldurile rotunjite, iar hainele accesorizate.
O ziaristă entuziastă vorbeşte de „Noul look” pentru a descrie un stil care întoarce spatele tristeţii anilor de război. Dior a reuşit să revoluţioneze definitiv lumea modei. Fiecare ţinută include o lenjerie potrivita, care dă o linie fermă corpului (burtiere, jupoane), dar şi nelipsitele accesorii, de la pălării şi poşete până la pantofi şi mănuşi. La moartea creatorului, în 1957, casa a colaborat, pe rând, cu Yves Saint Laurent, Marc Bohan, Gianfranco Ferré, John Galliano şi Raf Simons, cu aceeaşi grijă să-şi menţină spiritul „New Yorkului”.

Precursorul


Pierre Cardin marchează lumea modei anilor ’60 cu simţul său estetic unic. El este unul dintre primii creatori de modă care s-au lansat cu succes în liniile de pret-â-porter şi, în 1963, inventează, alături de Paco Rabanne şi André Courrèges, moda futuristă. Cardin este cunoscut ca fiind creatorul rochiei gogoşar („la robe bulle”), al costumului Mao, al modei cosmonaute, al modei unisex şi chiar al rochiei sintetice mulate. Acesta creează atât costumele de scenă ale formaţiei Beatles, garderoba actorilor peliculei lui John Steed Răzbunătorii, cât şi vestimentaţia lui Jeanne Moreau şi Gérard Depardieu.

Mini, mini, mini!


André Courrèges deschide uşile casei sale de modă în 1961. Datorită lui, femeile descoperă pantalonii, în 1963, minijupa, în 1965, şi colantul, în 1967. Stilul vizionar, radical şi geometric, îi aduce renumele de „Le Corbusier” din „moda haute couture”. Creaţiile sale se amuză cu formele – rochiile sunt trapezoidale şi foarte structurate, iar materia creează un univers în mijlocul căruia femeia este, în sfârşit, liberă…

În 1968, André Courrèges îşi prezintă noua colecţie de primăvară-vară. Albul este una dintre culorile fetiş.

Eleganţa aristocratică


În 1952, Hubert de Givenchy deschide o casă de modă unde clasicul se îmbină cu eleganţa. Deşi o îmbracă pe Audrey Hepburn în Sabrina, Funny face sau Şarada, el este cunoscut pentru rochia-cămaşă, lansată în 1954, apoi pentru rochia-sac, în 1957. În 1958, Givenchy lansează linia Baby Doll. Se retrage în 1995 şi, treptat, va fi înlocuit, printre alţii, de John Galliano, Alexander MacQueen şi Riccardo Tisci pentru a păstra aceeaşi direcţie creativă a casei de modă.

„Chanel le-a dat libertate femeilor, Yves Saint Laurent le-a dat putere.”


În 1962,Yves Saint Laurent, cel care lucra deja pentru casa de modă Dior, îşi prezintă prima colecţie semnată de el. Creator al smochingului, al saharienei şi al taiorului cu pantalon, acesta amestecă exoticul cu paletă strălucitoare de culori, tendinţă vizibilă mai ales la rochiile alcătuite din perle de lemn şi din rafie. Astfel, Yves Saint Laurent reuşeşte să inventeze o eleganţă androgină, liberă şi senzuală şi, alături de omul de afaceri Pierre Berge, scrie chiar una dintre cele mai frumoase pagini din istoria modei franceze. Fiecare dintre colecţiile sale este o revoluţie: în 1965, YSL transpune una dintre pânzele lui Mondrian pe o rochie trapezoidală, de o sobrietate remarcabilă. În anul următor, tot el creează rochia pop-art.

Saltimbancul de odinioară şi de pretutindeni


În 1987, Christian Lacroix, care tocmai îşi deschisese propria casă de modă, realizează creaţii împotriva tendinţelor actuale, precum fuste cu crinolină şi spenţere cu pasmanterie, ce aveau să defileze pe podium. Dornic de exuberanţă, de eclectism, combinând modelele în mod sofisticat, reactualizând trecutul şi readucând în prezent istoria, Lacroix îşi câştigă imediat locul în universul închis al modei haute couture. După două decenii de succes, casa care îi poartă numele, îngenuncheată de dificultăţi financiare, îşi închide porţile.

 

Informații suplimentare puteți găsi și aici.

Alte articole care v-ar putea interesa aici.

Zapping prin cultura generală, Editura Rao, Isabelle Fougère