Ascultarea duhovnicului

0
88
Translate in

ips-bartolomeu-anania-mitropolitul-clujului-240x160– Cum să împăcăm viaţa în societate cu ascultarea duhovnicului, fără să fim extremişti?

– Există duhovnici, ca şcoală de duhovnicie, şi aceasta nu de acum, ci din primele veacuri creştine. Adică există o anumită viziune, mai aspră, a duhovni­cului asupra subiecţilor săi şi o viziune mai îngăduitoare. Avem în faţă pe Sfântul Vasile cel Mare, care era foarte aspru cu sine, dar şi cu penitenţii săi. Pentru anu­mite păcate oprirea de la împărtăşanie era făcută pe un termen lung. A venit mai târziu Sfântul Ioan Postitorul, care a amendat, într-un fel, canoanele Sfân­tului Vasile cel Mare şi a scurtat terme­nul de interdicţie de acces la Sfintele Taine. În schimb, a recomandat zile de post mai multe, printr-un fel de com­pensaţie. Aşa încât şi în ziua de astăzi îi avem pe marii noştri duhovnici, unii sunt mai exigenţi, mai aspri şi unii mai puţin exigenţi, dar nu extremişti.

Duhovnicul îţi dă un canon şi tu trebuie să-l execuţi, pentru că, dacă nu-l execuţi, păcătuieşti. Important este la ce duhovnic ai mers şi cum ai plecat de la el, dar nu putem vorbi de extremism. Duhovnicul are libertatea să aplice ca­noanele ca un judecător. Ele nu sunt foarte fixe şi, atunci, în funcţie de subiect şi de pocăinţa acestuia (dacă-i pare rău, dacă varsă o lacrimă) duhov­nicul are latitudinea să-i dea un maxim, dacă este mai îndărătnic şi are nevoie de mai multă îndreptare, sau să-i dea un minim, iar la a doua vizită să-l absolve complet. Dacă penitentul este pus pe îndreptare şi cu adevărat făgă­duieşte să se îndrepte, atunci vine cu buretele, ca Dumnezeu, şi şterge tăbliţa.

Rugăciunea, izvor de putere în încercările vieţii, Mitropolitul Bartolomeu Anania

Jurnal Spiritual

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here