Am descoperit noi locuri în Turcia- Pamukale, Plaja Țestoaselor și Hierapolis

cafea la nisip- Turcia -Arhivă personală
poze de la Pamukale- Turcia -arhivă personală

Pamukale – călătoria continuă cu Plaja Țestoaselor

Pamukale -Am continuat călătoria de a treia zi în Turcia, cu Plaja Testoaselor, la care am ajuns într-un mod inedit. Am ajuns printr-o croazieră pe un canal de apă, înconjurat de stufăriș și de munți stâncoși. Pe drumul spre Plaja Țestoaselor, o plajă foarte cunoscută din Daylan. La capătul lagunei, se află plaja numită și Itsuzu, accesibilă numai pe mare. Plaja Țestoaselor se află lângă orașul Kusadasi, în sudul Turciei.

Pamukale, sau valea cu meandre

În cea de a cincea zi a excursiei noastre, am ajuns în valea cu meandre de calcar, Pamukale. Terasele albe ca zăpada vizibile în depărtare din travertin, au luat naștere din depozitele apei termale care curge spre aval. Acest spectacol fascinant al naturii, a avut încă din antichitate un rol curativ. Aici am găsit și băile termale de la Pamukale, unde turiștii făceau baie la temperatura de afară de 15 grade. Bineînțeles în costume de baie, deși apa este foarte caldă. Tot aici la Pamukale, am vizitat și ruinele magnificului oraș Hierapolis, care a înflorit în perioada Imperiului Roman. Întinzându-se pe terasele de calcar de travertin, aici se fală temeliile Templului lui Appolo. Temeliile sunt din secolul 2 d. Hr. În apropiere se află somptuosul Teatru Roman cu cele 50 de trepte de travertin.

Cafeaua turcească, sau cum e să te răsfeți în Turcia

Bineînțeles că după ce ne-am întors , într-un sat ne-am delectat cu cafeaua turcească la nisip, așa cum se vede și în poză. Procesul de fabricare al cafelei este destul de simplu. În nisipul înfierbântat, se pun ibricele din aramă turcești. Apoi se pun două lingurițe de cafea în apă și turcul nostru a așteptat să dea în foc. Atunci le-a luat din nisip și le-a turnat în ceștile orientale. Alături ne-a servit cu rahat turcesc, dat prin nucă de cocos și apă fructată, ușor dulce. Pentru că așa se bea la cafea, aici în Turcia.

Restaurantul cu apă parfumată

La un alt restaurant turcesc, după ce am mâncat regește kebab turcesc și o pizza turcească cu multe mirodenii, am fost tratați ca niște sultani. La urmă ne -a adus apă parfumată și cu un șervet și ne-am spălat pe mâini cu acea apă. Și asta după ce am terminat de mâncat și bineînțeles, am plătit. Într-un articol viitor, o să vă povestesc trucurile de negustorie ale turcilor și cum fiecare om de aici face bani din aproape orice. Mă gândeam că avem multe de învățat de la o țară ca Turcia, care nu are resursele energetice și minerale pe care le avem noi. De exemplu aici în zona Efesului și a munților Taurus, de când e lumea și pământul, nu se găsește apă. Tot aici se află și muntele Arrarat, unde a poposit Noe cu Arca.

Realități din viața turcilor- Modernismul este la el acasă

În schimb la capitolul turism ei stau foarte bine, intrând în țara lor sute de milioane de turiști pe an. Majoritatea sunt din Rusia și din Țările Arabe, cum e Iranul. Puterea economică este foarte mare, ca și industria de mașini și construcțiile. Ne povestea ghidul că aici în Antalya un hotel se ridică în 8 luni de zile. Apoi se cazează turiștii. Sistemul de sănătate, farmaciile, facultățile, sunt subvenționate de stat. Benzina este scumpă ca și în România și ei importă energie din România și petrol din Quatar și Emiratele Arabe. Deci resursele lor naturale sunt mult mai mici ca la noi, dar au un fler de turc prin care își promovează absolut orice produs, sau marfă.

Turcia, o combinație de tradiție și modernism

În afară că la anumite ore se aud cântecele religioase de la moscheele din oraș, totul aici este o îmbinare de tradiție și modernism. Curățenia este maximă peste tot și nu prea am văzut clădiri vechi. Totul strălucește ca o perlă în mijlocul munților uriași. Ca un fapt inedit, ne-am cazat la un hotel pe un munte, la o altitudine de 6000 de metri, înălțime. Oamenii sunt foarte senini și primitori, dar și foarte alunecoși. Ca să îmi amintesc de cât de maleabili sunt turcii, m-am gândit imediat la episodul cu Pașa din Scrisoarea a 3-a de Eminescu. Și atunci am înțeles de ce noi am plătit tribut Imperiului Otoman, pe vremea lui Mihai Viteazu și nu numai. Practic acestor turci nu le poți rezista, pentru că au negustoria în sânge și tactica lor de a convinge este absolută.

Pamukale- Turcia -Arhivă personală

Ionela Moldovanu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here