Vindecarea se produce pe măsura credinței

0
406

creintaVindecarea orbului din Betsaida (Marcu 8, 22-26) este o relatare păstrată numai de evanghelistul Marcu, care se aseamănă cu istorisirea precedentă a vindecării unui surdo-mut. Betsaida se află la marginea de nord a lacului, la răsărit de locul unde se varsă Iordanul. Dincolo de faptul că, lărgită de Tetrarhul Filip și redenumită Iulia în cinstea fiicei lui August, avea drepturile unei cetăți, în limba poporului continua să se numească „sat, târg, orășel”. Este locul unde trăiesc pescari (Betsaida – „locul de pescuit”), fiind patria ucenicilor Petru, Andrei și Filip. Iisus acționează asupra orbului pe care i-l aduc să îl vindece la fel ca și în cazul surdo-mutului: îl duce pe orb afară din orășel, departe de mulțime, folosește ca mijloc de vindecare saliva – care în lumea iudaică era socotit mijloc de vindecare în special pentru orbire – și îl atinge cu mâinile. Ioannis Karavidopoulos ne spune că situația este interesantă prin faptul că vindecarea se face treptat. Orbul, în prima fază a vindecării, vede oamenii ca pe niște copaci care umblă, iar după a doua punere a mâinilor lui Iisus pe ochii săi vede „toate, lămurit”. Această vindecare succesivă nu înseamnă nici neputința lui Iisus de a săvârși vindecarea numai cu un gest sau cu un cuvânt al Său, nici greutatea bolii care cerea o dublă lucrare din partea lui Iisus ci, după interpreții mai vechi, este legată de lipsa credinței orbului, iar după comentatorii mai noi este interpretată ca o referire simbolică la orbirea oamenilor, cuprinzându-i și pe ucenici, și la iluminarea lor succesivă. Dintre interpreții mai vechi, Teofilact, face următoarea observație: „Orbul nu avea credința desăvârșită, de aceea nu îl face să vadă imediat, ci treptat, ca pe unul care nu avea credința întreagă; căci după credință se întâmplă și minunea”. Iar Zigaben spune: „În chip nedesăvârșit l-a vindecat pe acest orb, ca pe unul care în chip nedesăvârșit credea. De-aceea l-a și întrebat dacă vede ceva, ca puțin văzând, din puțina vedere să creadă mai desăvârșit și să se vindece mai deplin. Căci doctorul este înțelept”. Interpreții mai noi interpretează că, în ciuda refuzului iudeilor de a primit mesajul Împărăției lui Dumnezeu și în pofida neputinței ucenicilor de a recunoaște pe Dumnezeu cel descoperit, recăpătarea vederii lumii, în care sunt cuprinși nu numai ucenicii, ci și păgânii, se săvârșește succesiv, până când toți văd „lămurit”. Alți exegeți limitează simbolismul la ucenici, spre deschiderea ochilor cărora Iisus țintește prin toate cele ce spune în unitatea următoare, pregătindu-i pentru pătimire și, prin urmare, pentru înțelesul real al trimiterii Sale mesianice. Relatarea se termină prin trimiterea orbului vindecat la casa sa și prin cunoscuta temă a tainei mesianice.

Mihai Parfeni

[twitter style=”horizontal” float=”left”] [fbshare type=”button”] [google_plusone size=”standard” annotation=”none” language=”English (UK)”]        [fblike style=”standard” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”arial”]

LĂSAȚI UN MESAJ