Sfânta Treime, Biserica şi politica într-o lume seculară

0
47

70068_misiunea-bisericiiPolitica întrebuinţează câteva vocabulare bine dezvoltate, ce pot fi clasificate sub titluri precum: libertate, drepturi şi obligaţii; egalitate; etică utilitară; interes naţional, de clasă sau individual; suveranitate statală ş.a.m.d. Creştinii descoperă imediat că astfel de concepte nu merg uşor mână-n mână cu cele ale teologiei sau învăţăturii creştine, chiar dacă câteva dintre cuvintele utilizate -de pildă, „libertate” sau „împărăţie” – sunt aceleaşi.
Pot fi trei reacţii faţă de acest fapt. Prima este operarea cu unul sau mai multe astfel de vocabulare, după cum o fac cei mai mulţi cetăţeni şi, într-adevăr, majoritatea creştinilor. Implicit, aceasta ar însemna fie acceptarea faptului că credinia creştină nu are nimic special de spus referitor la politică, sau tocmai afirmarea faptului că ea ar trebui să fie total separată de viaţa politică. Cea de-a doua constă în căutarea unor puncte de acces, şi anume a unor domenii de convergenţă între vocabularele politic şi cel teologic Cea de-a treia reacţie este deducerea pe temeiul credinţelor creştine fundamentale a concluziilor ce s-ar putea formula privitor la relaţia dintre creştinism şi politică.
Eu consider că cea de-a treia cale este cea care trebuie urmată. Căci Dumnezeul creştin este realitatea supremă, de care depinde, sub toate aspectele, lumea noastră creată. Creştinii ortodocşi cred că Dumnezeu Cel Unic există sub forma a trei Persoane aflate într-o comuniune a iubirii. Deşi cuvântul „persoana este un concept, noi credem că această realitate a celor trei Per-soane într-o comuniune de iubire liberă şi veşnică, este sub toate formele anterioară şi cu adevărat, baza tuturor conceptelor umane. Aceasta este şi cauza existenţei întregii glorioase panoplii a lumii materiale, în cadrul căreia a evoluat şi subzistă omenirea.
Această credinţă a apărut din mărturia Apostolilor şi a fost elaborată de Sfinţii Părinţi, toţi fiind altoiţi în Hristos şi inspiraţi de Sfântul Duh. De aici pot fi extrase două concluzii, una ade-vărată doar într-un simplu sens, cealaltă realizând un tablou mai complex, dar şi desăvârşit.

Cum să trăim Ortodoxia astăzi, Sfânta Treime, Biserica şi politica într-o lume secular, Costa Carras

LĂSAȚI UN MESAJ