RECOMANDARE DE LECTURĂ: Muzeul Muzeelor

0
105

muzeul-muzeelor---editura-literaPentru cine visează să viziteze o pinacotecă ideală, care să cuprindă tot ce este mai valoros în istoria artei, „Muzeul muzeelor”, album apărut la Editura Litera, reuneşte paisprezece dintre cele mai prestigioase instituţii muzeale ale lumii.

Este o selecţie a capodoperelor picturii universale, de la Cimabue la Warhol – 600 de tablouri care au marcat profund istoria artei, comentate şi prezentate în contextul epocii lor. O „plimbare virtuală” în miezul intim al istoriei artei, dar şi o reflecţie asupra ideii înseşi de muzeu.

Cui nu i-ar plăcea să viziteze o pinacotecă ideală, care să reunească tot ce este mai valoros în istoria artei occidentale, şi să se plimbe printre capodoperele celor mai celebri maeştri din toate timpurile, strânse, ca prin miracol, într-un singur lăcaş? „Muzeul separă opera de lumea «profană» şi o apropie de alte opere diferite sau chiar rivale. Este o confruntare de metamorfoze”, spunea André Malraux în „Muzeul muzeelor” (1935-1951).

Inspirată de cuvintele marelui intelectual francez, această carte îşi propune să ofere cititorilor un parcurs imaginar capabil să cuprindă dintr-o singură privire opere care, în realitate, se găsesc la mii de kilometri distanţă unele de altele, să sugereze comparaţii şi să găsească asemănări între tablouri aparţinând aceluiaşi autor sau între stiluri, curente, şcoli şi artişti diferiţi.

De aceea, în această panoramă artistică ideală, Madonele lui Antonello da Messina şi ale lui Rafael intră în dialog cu cele create de Leonardo da Vinci şi de Bellini, Venérele lui Botticelli şi Tiţian, ca şi nudurile lui Rubens, fac cu ochiul şăgalnic către Maya pictată de Goya, precum şi către Olympia lui Manet.

Să ne imaginăm firul subtil care leagă, într-o modernitate absolută şi dincolo de timp, portretele lui Durer şi pe cele ale lui Rembrandt, Velázquez şi Goya, să dăm clasicismului francez al lui Poussin şi al lui Lorrain posibilitatea de a se însoţi cu perioada neoclasică a lui Mengs, David şi Canova, să recunoaştem influenţa decisivă a lui Cézanne asupra operei lui Picasso, ca şi asupra întregii picturi a secolului al XX-lea, prin reprezentarea munţilor, a portretelor şi a naturilor moarte pe pânze săltăreţe şi din perspective inversate, iată doar câteva dintre numeroasele stimulente vizuale şi cognitive pe care această carte le oferă cititorilor. O „plimbare virtuală” în miezul intim al istoriei artei, dar şi o reflecţie asupra ideii însăşi de muzeu.

Întotdeauna cu gândul la „muzeul imaginar” al lui Malraux, pentru care: „Un crucifix roman nu a fost conceput iniţial ca o sculptură, Madonna lui Cimabue nu era destinată de la bun început să fie doar un tablou, iar Palas Atena a lui Fidias nu era, iniţial, doar o statuie. Muzeele ocupă un rol atât de important în relaţia pe care o avem cu operele de artă, încât ne este aproape imposibil să acceptăm că ele nu au existat dintotdeauna sau că nu există încă în acele locuri unde civilizaţia Europei moderne nu este cunoscută; şi că, la noi, ele au apărut abia de două veacuri.

Secolul al XIX-lea a pus accentul pe muzee; continuăm şi astăzi şi uităm că ele au impus privitorului o relaţie în întregime nouă cu opera­ de artă. Au contribuit la eliberarea de funcţia lor principală a operelor de artă pe care le găzduiau, reuşind să transforme până şi portretele în tablouri”.

O călătorie ideală în care, pornind de la Ermitajul din Sankt Petersburg, centrul măreţiei Rusiei ţariste a lui Petru I şi a Ecaterinei a Il-a, trecând prin Luvrul parizian, simbolul acelei grandori a absolutismului francez, vom ajunge la Muzeul Prado, din Madrid, fortăreaţa imperialismului cultural habsburgic şi bourbon, la Uffizi din Florenţa, emblema patimii de colecţionar a familiei de Medici, şi vom încheia periplul nostru cu Museum of Modern Art din New York, templul esteticii contemporane.

Între ele, vom trece în revistă alte instituţii muzeale europene şi americane importante: Muzeul Puşkin din Moscova, Gemäldegalerie din Berlin, Alte Pinakothek din München, Kunsthistorisches Museum din Viena, Rijksmuseum din Amsterdam, National Gallery de la Londra, Musée d’Orsay de la Paris, Metropolitan Museum din New York şi Muzeul Naţional de Artă al României.

Angelina Petra

LĂSAȚI UN MESAJ