Ocolul Pământului în 80 de minuni – Bazilica San Marco, Veneţia

0
155

san-marco1 Un templu oriental în plin Occident. De fapt, din acest motiv, Republica Veneţiană se proclamase dintotdeauna moştenitoarea legitimă a Imperiului Bizantin, arată Carla Serra și Silvia Bombelli, în „Ocolul pământului în 80 de minuni”.

Bazilica San Marco (Sfântul Marcu) concentrează, slăveşte şi preamăreşte orgoliul Serenissimei. Un fel de carte de vizită strălucitoare, făcută special să uluiască vizitatorii. Nu degeaba găzduia cele mai importante ceremonii publice. De aici dogele tocmai ales era prezentat populaţiei, aici erau primiţi principii, papii şi ambasadorii. Şi tot aici, proprietarii de corăbii veneau să ceară protecţie divină înainte de a se îmbarca în călătoriile lor îndelungate. Doar în 1807, după ce a fost remodelată şi îmbogăţită secole întregi, bazilica San Marco a devenit catedrala Veneţiei, substituind San Pietro al Castello.

basilica-san-marco-din-venetia-2_ejcr

Impunătoarea bazilică în cruce greacă, având cinci cupole enorme, a fost cea de a treia biserică ridicată lângă Palatul Dogilor. Prima a fost construită în secolul IX să păstreze moaştele evanghelistului Marcu, însă a fost distrusă de un incendiu.

Cea de a doua a fost dărâmată ca să lase loc unui edificiu mai potrivit cu puterea politică şi comercială a Veneţiei în dezvoltare. Noua biserică a fost sfinţită în 1094, iar de atunci încolo a fost constant îmbogăţită cu podoabe, amestecând cu fast şi extravaganţă influenţe occidentale şi orientale.

0341

Complexitatea şi bogăţia decoraţiunilor creşteau pe măsură ce creştea puterea Serenissimei. Primele mozaicuri din San Marco datează din secolul XI şi reprezintă sfinţi de o parte şi de alta a intrării principale. Sunt opera unor artişti bizantini care şi-au transmis tehnica de lucru veneţienilor.

Aceştia au demonstrat abilitate şi o pasiune autentică pentru aceste decoraţiuni strălucitoare şi aurite în mozaic, aşa încât au ornat cu sumedenie de mozaicuri arcade, pereţi şi pardoseli pe o suprafaţă de 4.000 de metri pătraţi.

202bd581e5333247c9add9ec29ea87d3

În secolul XVI erau reproduse în mozaicuri până şi opere cerute unor artişti de calibrul lui Tintoretto, Tiţian şi Veronese.

Printre cele mai frumoase mozaicuri sunt cele dedicate sărbătorii Rusaliilor, din nava principală.

san-marco4

Deşi jefuit după căderea republicii, Tezaurul păstrează încă icoane bizantine rare, printre care Pala d’Oro (Altarul Aurit), creat în secolul X şi compus din 250 de panouri înrămate împodobite de pietre preţioase.

san-marco2Un secol mai târziu, în interiorul cupolei centrale a fost reprodusă Înălţarea, în timp ce unele lunete şi arcade din pronaos au fost pictate cu scene din Vechiul Testament; splendidă este cupola cu Geneza, unde este ilustrată Facerea în cercuri concentrice.

Pasiunea pentru arta mozaicurilor se vede şi pe pardoselile compuse din bucăţele de marmură, porfir şi sticlă dispuse astfel încât să creeze desene geometrice şi alegorii cu animale.

san-marco6Bazilica s-a îmbogăţit în 1204 cu tezaure   jefuite   din Constantinopol.

Făceau parte din prada de război şi cei patru cai celebri din bronz aurit de la cvadriga Sfântului Marcu, a căror origine încă este controversată: probabil sunt o lucrare din perioada lui Constantin (secolul IV d.Hr.) sau romană, ori chiar elenistică.

Cu siguranţă splendidul grup a fost adus la Veneţia de la Constantinopol în 1204, după ce a fost cucerit oraşul în cruciada IV.

În 1798 Napoleon a mutat caii la Paris. Aceştia au fost restituiţi veneţienilor în 1815. După o restaurare minuţioasă, pe faţadă au fost aşezate nişte copii, în timp ce originalele sunt păstrate în Muzeul San Marco.

san-marco3

Ca să vă faceţi o idee despre bogăţiile şi capodoperele adunate între aceste ziduri este suficient să luaţi aminte la icoanele bizantine, relicvariile aurite, cupele care alcătuiesc Tezaurul care continuă să fie o colecţie preţioasă de capodopere bizantine în ciuda jafurilor suferite după căderea Republicii Veneţiene.

Aceeaşi soartă a avut-o şi Pala d’Oro, icoana acoperită de nestemate situată în spatele altarului mare, un ansamblu ameţitor de 250 de panouri bizantine emailate din perioada cuprinsă între secolele X-XII. Napoleon a pus stăpânire pe câteva pietre scumpe, dar printre multele safire şi rubine, printre multele perle şi ametiste care s-au salvat nimeni nu le sesizează lipsa.

san-marco5

Angelina Petra

 

LĂSAȚI UN MESAJ