Muzeul Muzeelor – Muzeul Puşkin: Paul Cézanne, Mardi Gras

0
41

cezanneAnii de după 1884 vor fi pentru Cézanne cei ai unei autoizolări productive, dedicată căutării de sine: departe de „civilizaţie” şi de instabilitatea ei, îşi propune să dea naştere unui „nou clasicism”, destinat să creeze o imagine modernă a universului, recunoscută la nivelul conştiinţei, nu în realitatea exterioară.

(Paul Cézanne, Mardi Gras, 1888, ulei pe pânză, 102 x 81 cm)

Analiza spaţială după principiul „duratei”, care imprimă o rară intensitate subiectelor analizate din mai multe puncte de vedere, conducând la sintetizarea viziunii, îşi găseşte în acest tablou o exemplară demonstraţie, scoasă în evidenţă, printre altele, şi de dinamismul personajelor.

Opoziţia celor două măşti este accentuată de autor cu ajutorul unui cod de mişcări, de atitudini şi de culori orchestrate cu înţelepciune. Cei doi protagonişti ai Commediei dell’ arte, Arlecchino şi Pierrot, simbolizează sfârşitul prieteniei cu scriitorul Emile Zola, autorul romanului Opera, cu al cărui protagonist, un artist falit, Cezanne părea că se identifică.

Ultimii ani din viaţa pictorului vor fi caracterizaţi de singurătate: în 1877, insuccesul de la expoziţia impresioniştilor va determina ruptura cu această mişcare artistică şi începutul căutării unui stil personal, care va duce la rezultate deosebit de valoroase.

cezanne

Albumul de artă “Muzeul Muzeelor”, editura Litera, 2009