Muzeul Muzeelor – Muzeul Puşkin: Pablo Picasso, Acrobat şi tânăr echilibrist

0
102

picasso2„Surori adolescente, stând în echilibru pe mingi enorme de saltimbanci, imprimă sferelor mişcările radioase ale lumilor”, spunea Guillaume Apollinaire în 1905.

(Pablo Picasso, Acrobat şi tânăr echilibrist, 1905, ulei pe pânză, 147 x 95 cm)

Tema paternităţii frustrate a lui Picasso se regăseşte tocmai în acea serie de pânze pe care A. Barr o numea „Circus Period” (perioada circului). Universul uman şi material al saltimbancilor şi al acrobaţilor, pe care Picasso îi vede de foarte multe ori în acţiune la circul Medrano din Paris, devine paradigma universală a suferinţei fizice şi psihice, dominată de lipsa de comunicare şi de indiferenţă.

Prietena, biografa şi colecţionara Gertrude Stein aminteşte cum artiştii din acea epocă erau atraşi de lumea circului; în locul bătrânilor, al nevăzătorilor şi al bolnavilor imortalizaţi în anii anteriori, Picasso pictează personaje tinere şi pozitive, fără a le închide într-o dureroasă singurătate, ci împreună cu prietenii lor.

Această linişte spirituală se datorează noii fericiri amoroase regăsite în relaţia cu Fernande Olivier, pe care o cunoscuse în 1904, dar şi cu Madeleine, cealaltă femeie din viaţa sa.

Tânărul care apare în tablou cu spatele la noi, în compania tinerei fete, nu mai este acea figură palidă şi cu aspectul suferind care caracteriza personajele de dinainte: forţa şi deplina sănătate fizică, mişcarea şi vitalitatea animă acum noile compoziţii.

picasso2

Albumul de artă “Muzeul Muzeelor”, editura Litera, 2009