Muzeul Muzeelor – Muzeul Puşkin: Henri Matisse, Peşti roşii

0
48

matissePrintre tablourile lui Matisse având ca temă peştii roşii, doar această capodoperă are, drept centru structural şi logic, vasul transparent în care aceştia se joacă, celelalte versiuni prezintă elemente eterogene.

(Henri Matisse, Peşti roşii, 1912, ulei pe pânză 147 x 98 cm)

Datarea acestor opere, incertă încă, ne face să ne gândim totuşi la influenţa exercitată asupra poeticii artistului de călătoriile în Maroc, ca moment al adoptării unor metode creative noi în pictarea subiectelor naturale, care generează la rândul lor alte subiecte.

Strategia perspectivei lui Matisse se baza pe aşa-numita „perspectivă inversată”, teoretizată de Pavel Florenski, în opoziţie cu cea liniară a tradiţiei occidentale, dar şi pe economia de mijloace a icoanei ortodoxe, unică între formele artistice în stare să-şi păstreze semnificaţia spirituală opunându-se corupţiei proiecţiei vizuale „carnale”.

Prin intermediul exteriorizării punctului de fugă al imaginii, privirea alunecă pe întreaga suprafaţă a pânzei: cu cât ne îndepărtăm mai mult de tablou, cu atât obiectele ni se par mai mari, compoziţia se dezvoltă în aşa fel încât să ne arate detalii altfel invizibile.

Vasul este aşezat pe o măsuţă rotundă, a cărei suprafaţă este vizibilă aproape în totalitate, în timp ce proiecţia fundalului şi cea a apei în care înoată peştii, pe care îi putem vedea şi înăuntrul vasului, dar şi ca iluzie optică, în imaginea reflectată pe suprafaţa apei, sunt diferite.

Perspectiva inversată, aparent greşită şi întâmplătoare în ce priveşte efectele sale, îşi demonstrează aici expresia teoretică realizată cu cea mai fermă coerenţă.

matisse

Albumul de artă “Muzeul Muzeelor”, editura Litera, 2009