Muzeul Muzeelor – Kunsthistorisches: Tiţian, Madonna cu Pruncul

0
26

(Tiţian, Madonna cu Pruncul, 1510-1512, ulei pe lemn 65,8 x 83,5 cm)

Lucrarea care o înfăţişează pe Madonna cu Pruncul, cunoscută şi sub numele La Zingarella („Ţigăncuşa”), este unul dintre primele tablouri realizate de artist.

Structura piramidală a compoziţiei, independentă de peisaj, aminteşte de preceptele lui Giovanni Bellini şi ale lui Giorgione.

Perfecta aşezare în triunghi a Fecioarei cu Pruncul şi atmosfera rarefiată a vedutei din spatele lor se animă cu ajutorul unui impasto delicat de culori, influenţat cu precădere de maestrul de la Castelfranco (Giorgione).

Tiţian ne transmite în acest tablou entuziasmul anilor petrecuţi la Veneţia, oraş în stare să ofere cele mai diferite posibilităţi de pregătire şi de formare, dominat de personalităţi geniale, ca Gentile şi Giovanni Bellini, Carpaccio, Cima da Conegliano şi Sebastiano del Piombo, de la care artistul deprinde o anumită monumentalitate în arta compoziţiei.

Datorită lui Bellini, Tiţian intră în contact cu Giorgione, care, în afara iniţierii în alchimia utilizării culorii, îl îndrumă spre o analiză sugestivă în problema tratării naturii.

În această lucrare, munţii din ultimul plan se dizolvă în atmosfera pură, dând viaţă unei subtile simfonii a culorilor delicate, care se armonizează perfect cu vivacitatea nuanţelor de roşu, verde şi alb de pe veşmântul somptuos al Fecioarei.

În comparaţie cu majoritatea dascălilor săi, Tiţian are darul de a intui instantaneu specificul fiecărui model sub aspect fizionomie – talent sesizabil şi în această lucrare de tinereţe, cu deosebire în privirea intensă şi în chipul de „gitană” ale Fecioarei şi ale copilului.

Albumul de artă “Muzeul Muzeelor”, editura Litera, 2009