Muzeul Muzeelor – Kunsthistorisches: Tiţian, Il Bravo

0
12

(Tiţian, Il Bravo, 1520-1522, ulei pe pânză 75 x 67 cm)

Tabloul a fost identificat cu cel pe care Marcantonio Michiel îl văzuse în 1528 în casa lui Zuan Antonio Venier, de la Veneţia, şi despre care scrisese: „cele două personaje care se atacă sunt de Tiţian”.

Titlul cu care tabloul este citat în literatura de specialitate nu coincide cu realitatea.

De fapt, este posibil ca tema tabloului să fie inspirată de povestea din Metamorfozele lui Ovidiu în care se vorbeşte despre arestarea lui Bacchus de către Penteus, regele Tebei, care era împotriva cultului acestuia.

Pentru o anumită perioadă de timp, criticii de artă au crezut că lucrarea îi aparţinea lui Giorgione, dar extraordinara forţă dramatică a scenei, ca şi calităţile sale plastice confirmă paternitatea lui Tiţian.

Artistul terminase de puţină vreme capodopera Înălţarea la cer a Fecioarei, în Basilica dei Frari, care îl va consacra drept cel mai important artist al Republicii Veneţiene.

În aceşti ani, limbajul emoţiei câştigă tot mai mult teren în operele sale, cu ajutorul gesturilor şi al atitudinilor subliniate prin tuşe expresive şi puternic contrastante, care evocă figurile monumentale ale lui Michelangelo.

Aceste efecte sunt scoase şi mai mult în evidenţă de ecleraj, care joacă un rol fundamental în dialogul trupurilor şi al chipurilor celor două personaje.

Albumul de artă “Muzeul Muzeelor”, editura Litera, 2009