Muzeul Muzeelor – Kunsthistorisches: Parmigianino, Amor cioplindu-şi arcul

0
45


(Parmigianino,  Amor cioplindu-şi arcul, 1532-1533, ulei pe lemn 135 x 65,3 cm)

Parmigianino execută acest tablou pentru cavalerul Baiardo, la Parma, în ultimul său deceniu de viaţă.

În această perioadă, el se dedică cu pasiune studiului alchimiei, lucru care îl va ţine departe de lumea artistică.

Vasari, în Vieţile sale, va comenta astfel: „şi nu îşi dădea seama zevzecul că dispunea de o adevărată alchimie în realizarea figurilor; acestea, puţin mânjite de culoare, realizate fără cheltuieli, scoteau din pungile celorlalţi sute de scuzi”.

Compoziţia este oarecum singulară: Amor, zeul dragostei, este pictat cu spatele, în timp ce îşi ciopleşte arcul cu un cuţit. Pictura emană o uşoară atmosferă de senzualitate şi de frivolitate.

Figurile compoziţiei par să fie foarte aproape de privitor şi se întorc să îl „privească”.

Artistul execută cu grijă părul lui Amor, cu bucle mici, blonde, care îi încadrează chipul dulce, aproape un simbol al copilăriei. La picioarele lui, doi îngeraşi se îmbrâncesc a joacă.

Parmigianino, cu eleganţa sa pasională, ca şi prin lucrările elevilor săi, Niccolo dell’Abate şi Primaticcio, activi la Fontainebleau, va influenţa profund dezvoltarea celui mai rafinat manierism internaţional.

Albumul de artă „Muzeul Muzeelor”, editura Litera, 2009

Baner asculta RJS