Muzeul Muzeelor – Kunsthistorisches: Giorgione, Trei filosofi

0
54

(Giorgione, Trei filosofi, c. 1507, ulei pe pânză 123,8 x 144,5 cm)

Aflată iniţial în colecţia lui Taddeo Cantarini de la Veneţia, pânza a fost descrisă de Marcantonio Michiel ca fiind „cea a celor trei filosofi, doi în picioare şi unul aşezat, care contemplă razele soarelui”.

În ceea ce priveşte identitatea personajelor, au existat numeroase ipoteze, dar trei sunt cele mai credibile: unii specialişti consideră că ar fi vorba despre cei trei regi magi, în timp ce pentru alţii, Giorgione voia să simbolizeze cele trei vârste ale omului.

Există, în fine, o a treia variantă, care recunoaşte emblema şcolilor filosofice, cea a lui Aristotel, a lui Averroes şi cea a noilor concepţii umaniste.

În Vieţile lui Vasari, acesta îl numeşte pe Giorgione „inventatorul manierei moderne” – alături de Leonardo, Rafael şi Michelangelo – indicând, prin intermediul manierei de utilizare a culorii, adevărata sa inovaţie faţă de Giovanni Bellini: „Culoarea în ulei, dar şi fresca, pline de viaţă în zonele delicate, luminoase şi nuanţate prin sfumato”.

Şi tocmai cu ajutorul culorii va înfrunta Giorgione tema imitării naturii, îndepărtându-se de convenţiile secolului al XV-lea, care o subordonau liniei şi structurii perspectivei. După cum scrie Vasari, „fără a desena”, Giorgione dă viaţă unor imagini delicate, cufundate într-o atmosferă ce vorbeşte despre relaţia intensă dintre om şi natură.

Albumul de artă „Muzeul Muzeelor”, editura Litera, 2009

[pro_ad_display_adzone id="95017"]