Muzeul Muzeelor – Gemäldegalerie: Rogier van der Weyden, Altarul Middelburg

0
39

rogier-van-der-weyden

(Rogier van der Weyden, Altarul Middelburg sau Bladelin, 1445-1450, ulei pe lemn de stejar, panou central 91 x 89 cm, 91 x 40 cm -fiecare voleu)

Acest triptic i-a fost comandat lui Van der Weyden cel mai probabil de către Pieter Bladelin, vistiernicul lui Filip cel Bun de Burgundia şi unul dintre oamenii cei mai bogaţi din acea vreme.

Opera fusese destinată catedralei oraşului Middelburg, situat la nord-est de Bruges, pe care Bladelin o fondase împreună cu soţia sa în 1444.

Inspirându-se din cele mai cunoscute teme ale epocii -de la Legenda Aurea a lui Jacopo da Varagine la Evanghelii şi până la Meditationes Vitae Christi a lui Pseudo-Bonaventura – Van der Weyden vesteşte prin acest tripitic împărăţia universală a lui Hristos, naşterea şi proclamarea sa atât în Orient, cât şi în Occident.

Într-o colibă dărăpănată, strălucirea divină a Pruncului umbreşte lumina pământească a lumânării, pe care Iosif încearcă să o protejeze. Dar Naşterea induce deja presentimentul suferinţei şi al morţii: coloana romanică, de care se sprijină Maria ca să nască, simbolizează Flagelarea.

Voleul din stânga traduce în imagini legenda conform căreia Sibylla Tiburtina ar fi dezvăluit împăratului Augustus viziunea Maicii Domnului: un moment crucial în istoria întregului Occident.

Episodul apariţiei stelei, simbol al Pruncului, în calea Magilor se arată în voleul din dreapta: este începutul călătoriei la capătul căreia cei trei regi se vor închina adevăratei credinţe.

Albumul de artă “Muzeul Muzeelor”, editura Litera, 2009