Muzeul Muzeelor – Gemäldegalerie: Petrus Christus, Portret de tânără fată

0
75

petrus-christusPetrus Christus, socotit adesea, în mod greşit, un simplu imitator, valorifică în cheie originală învăţăturile primite de la marele său maestru, Jan van Eyck. 

(Petrus Christus, Portret de tânără fată, cca. 1470, ulei pe lemn de stejar 29 x 22,5 cm)

Câteva dintre operele rămase neterminate ale acestuia din urmă vor fi finalizate tocmai de Petrus Christus. Stilul său va fi influenţat şi de Robert Campin şi de Rogier van der Weyden, faţă de care va reuşi să menţină totuşi o anumită detaşare şi o poziţie personală, prin relaţia figurilor şi a obiectelor cu spaţiul înconjurător.

Veşmântul albastru, cu decolteul din blană albă peste o bluză neagră, boneta elegantă, legată sub bărbie, şi triplul lănţişor de aur şi de perle demonstrează originea franceză a costumului femeii, despre a cărei identitate s-a vorbit mult şi în legătură cu care s-au lansat diferite supoziţii: în trecut, ipoteza cea mai acreditată era că ar fi fost vorba despre Lady Talbot, soţia lui Sir Edward Grymeston, decedată prematur.

Dar la National Gallery din Londra se păstrează un portret al tinerei aristocrate, realizat tot de Petrus Christus.

După ce s-a dovedit a fi nefondată această ipoteză, Panofsky a demonstrat că, în realitate, expresia femeii din tablou corespunde figurii Mariei Baroncelli-Portinari, dintr-un portret realizat de Hans Memling (păstrat la Metropolitan Museum din New York).

Ar fi vorba deci despre o operă de maturitate a artistului, care făcea parte, foarte probabil, din bogatul tezaur artistic al lui Lorenzo de’ Medici.

petrus-christus

Albumul de artă “Muzeul Muzeelor”, editura Litera, 2009