Muzeul Muzeelor – Ermitaj: Madonna Litta, Leonardo da Vinci

0
95

davinci_madonna_litta_grtMuzeul Ermitaj atribuie lucrarea, fără urmă de îndoială, lui Leonardo da Vinci, în ciuda rezervelor mai multor specialişti înclinaţi să creadă că opera, de o calitate neîndoielnică ar putea aparţine mai degrabă unuia dintre elevii maestrului.

(Madonna Litta, Leonardo da Vinci, 1490-1491, tempera pe lemn, transferată pe pânză 42 x 33 cm)

În timpul primei sale şederi la Milano, Leonardo da Vinci influenţează o serie de artişti, aşa-numiţii „leonardişti”, iar tabloul, pictat cu siguranţă la Milano (unde a aparţinut familiilor Visconti şi apoi Litta), ar putea fi rezultatul atmosferei stimulatoare şi deschise experimentului determinate de prezenţa marelui artist.

Datorită profundei afinităţi cu pictura lui da Vinci, se poate afirma oricum că, fără el, această operă nu s-ar fi născut niciodată. Mai mult decât atât, la Luvru se păstrează un desen atribuit maestrului (un cap de femeie) care – pe baza asemănării – poate fi considerat o schiţă în vederea realizării tabloului de mai sus.

1A-StP-HermitageDaVinciViewing

Faţă de Madonna Benois, în această compoziţie se observă o detaşare mai mare a figurilor faţă de fundal şi un clarobscur mai puţin difuz şi mai direct, cu lumini şi umbre care poposesc în special pe chipurile personajelor, fără atenuarea contururilor prin acel „sfumato” specific leonardesc şi tratând formele cu un modeleu de o rară vigoare, astfel încât ele par tridimensionale şi aproape tangibile.

Privirea Pruncului, îndreptată spre un punct din afara spaţiului pictural, exercită o chemare irezistibilă asupra privitorului, care e atras astfel în interiorul compoziţiei şi implicat într-o relaţie de comunicare directă cu imaginea sacră.

Albumul de artă „Muzeul Muzeelor”, editura Litera, 2009

LĂSAȚI UN MESAJ