Muzeul Muzeelor – Alte Pinakothek: Rubens, Silen beat

0
45

(Pieter Paul Rubens, Silen beat, 1618, ulei pe lemn, 205 x 211 cm)

Simetriile riguroase şi construcţia clasică în formă de cruce a Sfântului Andrei nu umbresc cu nimic orchestraţia explozivă, incandescentă, a compoziţiei.

Un alai grotesc se buluceşte în jurul figurii centrale a lui Silen, forţându-l să se deplaseze -mai mult împleticindu-se – din zonele de lumină spre cele de umbră, călcând în picioare un berbec.

Alături de el mişună bacante, satiri şi o întreagă lume rustică şi bizară. Consilier al lui Dionysos, Silen era, în realitate, înţelept şi avea darul profeţiei; trăsăturile sale ne amintesc de cele ale lui Socrate, care era reprezentat şi în Antichitate ca un bătrân gras.

Rubens era un rafinat cunoscător al lumii clasice şi un pasionat colecţionar: se spune că pentru acest Silen s-a inspirat din imaginea reprodusă pe o camee din colecţia sa.

În ciuda faptului că această temă a fost aleasă de nenumărate ori în perioada Renaşterii, când artiştii se inspirau din modele clasice, niciunul nu a reuşit, înaintea lui Rubens, să îmbogăţească acest scenariu mitologic cu atâta fantezie şi vitalitate, exprimate şi printr-o elaborată sinteză a formelor.

În 1626, artistul revine asupra operei pentru a o mări, lărgindu-i marginile din stânga, din dreapta (lângă capul bărbatului de culoare) şi de jos, sub genunchii lui Silen, unde adaugă figura incitantă a uneia dintre menade alăptându-şi ciudata creatură.

Albumul de artă “Muzeul Muzeelor”, editura Litera, 2009