Muzeul Muzeelor – Alte Pinakothek: Mathis Grünewald, Batjocorirea lui Hristos

0
55

(Mathis Grünewald, Batjocorirea lui Hristos, 1503, ulei pe lemn de pin 109 x 73,5 cm)

În contextul unei reprezentări violent expresioniste, Mesia apare cu capul acoperit şi cu mâinile legate, înconjurat de detractorii săi.

Este vorba despre unul dintre momentele cele mai dramatice ale Patimilor, cel în care torţionarii îl provoacă pe Iisus să ghicească cine anume îl loveşte.

Scena, care se desfăşoară într-o încăpere întunecoasă, este însoţită de acordurile dezlânate ale unui fluier şi ale unei tobe mânuite de doi indivizi siniştri, aflaţi în spatele lui Hristos.

Pictura stranie a lui Grünewald, felul agresiv şi totodată poetic în care artistul foloseşte culorile evoluează într-un context ideologic incandescent, cel în care va lua naştere şi se va afirma Reforma protestantă împotriva Bisericii de la Roma.

Prin urmare, arta sa vorbeşte despre consecinţele extreme ale acelui conflict între disperata conştientizare a păcatului şi profunda credinţă în iertare, cele două elemente care stau la baza Reformei. Mişcarea spasmodică a personajelor şi fizionomiile lor necruţătoare fac din această lucrare o operă absolut originală.

Alternarea verosimilului cu irealitatea fantastică, element ce caracterizează personajele, demonstrează faptul că artistul cunoştea caricaturile lui Leonardo, în vreme ce densitatea cromatică şi vigoarea chipurilor amintesc de pictura „italiană” a lui Dürer, care, de altfel, se bucurase si el de mecenatul aceluiaşi influent şi rafinat protector-comanditar: cardinalul Albrecht von Brandenburg (principe elector şi arhiepiscop de Mainz).

Albumul de artă “Muzeul Muzeelor”, editura Litera, 2009