Muzeul Muzeelor – Alte Pinakothek: Carol al V-lea aşezat

0
30

(Carol al V-lea aşezat, 1548, ulei pe lemn, 203,5 x 122 cm)

Fidel portret al împăratului, lucrarea va fi realizată la comandă, în 1548. Carol îl convoacă pe Tiţian la Augsburg, în luna ianuare, pentru a omagia prin acest tablou victoria de la Mühlberg împotriva protestanţilor.

În anii ’30-’40 ai secolului al XVI-lea, Tiţian primeşte numeroase comenzi de la cele mai importante curţi regale din Italia, dar maxima recunoaştere a valorii sale vine tocmai de la Carol al V-lea, care îl ridică la rangul de prim pictor al curţii habsburgice.

În această lucrare, artistul „concurează” cu tablourile pictorilor nordici, definind cu extremă precizie fiecare detaliu al chipului matur al personajului, foarte uşor detaşat de fundal, aproape ca o acuarelă, şi al mâinii fără mănuşă, ţinută într-o poziţie firească. Culoarea, tipic veneţiană, pune în evidenţă contrastul savant dintre haină şi pălărie, ambele negre, şi roşul aprins al podelei şi al husei de catifea de pe fotoliu.

Studii recente au scos la lumină intervenţia unui alt artist în finalizarea lucrării: este vorba, probabil, despre Lambert Sustris, pictor olandez format în atelierul lui Tiţian, la Veneţia, devenit mai târziu un apreciat portretist de curte.

Observând cu acuitate şi punând omul înaintea „împăratului”, Tiţian va reuşi să împace reprezentarea unui statut prestigios cu cea a unei identităţi precise, nu doar în plan fizic, ci şi personal, psihologic.

Albumul de artă “Muzeul Muzeelor”, editura Litera, 2009