Momente de referință din istoria universală – Moartea lui Rogier van der Weyden

0
70

Rogier van der Weyden (1400-1464) a influenţat ca niciun alt pictor de la nord de Alpi arta europeană a secolului al XV-lea.

Rogier a fost mai întâi ucenic al lui Robert Campin (renumit maestru din Flemalle) care activa la Tournai, şi care, alături de fraţii van Eyck, este cel mai important pictor olandez al primei jumătăţi a secolului.

După o lungă călătorie în Italia, care l-a dus, între 1449 şi 1550, la Roma, Florenţa şi Ferrara şi probabil şi la Veneţia, s-a stabilit la Bruxelles unde s-a bucurat de o înaltă apreciere şi unde a avut multe comenzi.

Chiar şi lucrările sale timpurii au fost nemaipomenite, printre care se numără „Coborârea de pe cruce a lui Cristos” (înainte de 1440; Madrid, Prado).

Succesul lui Rogier după stabilirea sa la Bruxelles a arătat faptul că unele dintre lucrările sale principale, de exemplu, tabloul „Sfântul Luca o desenează pe Madonna” şi Altarul Mariei („Miraflores-Altar”), au fost repetate de mai multe ori în cadrul atelierului său.

Ca portretist, Rogier a fost la fel de înzestrat. Acesta a primit comenzi de portrete de la curtea burgundă şi de la personalităţi politice şi ecleziastice din Olanda. Lucrările importante din perioada de mijloc şi de fmal a creaţiei, de exemplu, „Judecata de apoi”, în Beaune, „Altarul celor trei regi” din Munchen sau „Altarul crucificării” din Viena au definit modul de înfăţişare a picturii nord-alpine.

Influenţa lui Rogier nu a fost prezentă numai în Olanda, ci şi în sudul Germaniei şi Spania, chiar şi la câteva secole după moartea sa. Exactitatea detaliului, precum şi armonia compoziţiei caracterizează pânzele cu subiecte religioase ale olandezului Rogier van der Weyden.

“1000 de ani. Momente de referință din istoria universală”, Editura Aquila