Istoria apariției bisericii – Uşile Împărăteşti

0
160

usileCatapeteasma ortodoxă, prin frumuseţea şi complexitatea sa, predispune sufletul spre perceperea frumuseţii Împărăţiei Cerurilor. Imaginea aceasta, vie în sensul concret al cuvântului, nu este abstractă. Biserica, în timpul slujbei, mai ales în timpul Liturghiei Divine, se transformă în locul prezenţei, cerului pe pământ, şi prin uşile împărăteşti, care simbolizează intrarea în împărăţia lui Dumnezeu, se produce comunicarea cerului cu pământul „comunicarea” lui Dumnezeu cu oamenii. În timpul vecerniei, uşile împărăteşti se deschid. Acest fapt sugerează credincioșilor venirea lui Hristos Mântuitorul, care a dăruit omenirii lor posibilitate intrării în Împărăţia Cerurilor. Înainte de utrenie porţile împărăteşti, se închid şi în biserică se stinge lumina. Aceasta semnifică faptul că oamenii care se află în stare de păcat ca în întuneric nu sunt demni de viaţa cerească. În cadrul uşilor împărăteşti, de sus până jos, atârnă o perdea, care, la timpul cuvenit, este ridicată sau lăsată, ceea cea are un sens concret.

De exemplu, atunci când credincioşii, caută în biserică simbolul credinţei, perdeaua ridicată semnifică deschiderea căii către viaţa veşnică pentru oamenii credincioşi. Apostolii Marcu, Matei, Luca şi Ioan, prin Evanghelii, au vestit lumii venirea Lui Hristos Mântuitorul şi apropierea împărăţiei lui Dumnezeu, de aceea, de obicei, icoanele lor sunt plasate pe uşile împărăteşti. Arhanghelul Gavriil a adus vestea despre naşterea lui Iisus Hristos de către fecioara Maria, de aceea scena Bunei Vestiri este prezentă şi ea pe aceste porţi (în locul apostolilor – evanghelişti). Încă o icoană importantă este plasată în rândul local al iconostasului, nemijlocit deasupra porţilor împărăteşti – Cina cea de Taină. Taina Împărtăşaniei, stabilită de Hristos, în timpul Cinei de Taină, îi uneşte pe toţi credincioşii şi îi apropie de Dumnezeu. Conform doctrinei Bisericeşti, împărtăşania sistematică pregăteşte trupul omenesc pentru învierea viitoare şi viaţa cerească. Calea oricărui om pentru Împărăţia Cerurilor este de neconceput fără Maica Domnului şi Iisus Hristos, din care cauză icoanele lor se află întotdeauna pe ambele părţi ale uşilor împărăteşti. Numele „împărăteşti” este legat ţi de faptul că în timpul slujbei, prin uşile catapeteasmei, iese Însuşi Hristos, Împăratul Slavei sub forma Darurilor Sfinte, care sunt scoase de către preoţi în timpul împărtăşaniei şi Evangheliei.

„Biserica Ortodoxă” – Svetlana Rudzievskaia

[twitter style=”horizontal” float=”left”] [fbshare type=”button”] [google_plusone size=”standard” annotation=”none” language=”English (UK)”]        [fblike style=”standard” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”arial”]

LĂSAȚI UN MESAJ