Arhitectura lumii – Catedrala din Amiens

0
301

UntitledDespre catedrala din Amiens există o mărturie unică, o inscripţie aflată în centrul unui desen în formă de labirint de pe podeaua navei centrale. Deşi originalul s-a distrus de mult, s-a consemnat această inscripţie; de aici aflăm că lucrările la catedrală au început în 1220 sub conducerea arhitectului Robert de Luzarches, care a fost urmat de Thomas de Cormont, iar apoi de fiul acestuia, Regnault, care a şi terminat-o în 1288. Ei au creat una din cele mai graţioase şi mai ameţitoare construcţii gotice.

Spaţiul interior are o formă tradiţională, dezvoltându-se pe trei niveluri, cu o arcadă înaltă, un triforiu şi şirul de ferestre de sus, totul încununat cu o boltă pe nervuri în patru părţi. Bolta navei centrale este uimitoare, înălţându-se până la 43 de metri deasupra bazei, fiind la acea dată cea mai înaltă boltă construită până atunci (a fost eclipsată ulterior de cea a catedralei din Beauvais). Verticalitatea este scoasă şi mai mult în evidenţă de coloanele care, deşi au aceeaşi grosime ca şi cele de la Chartres şi Reims, par mai fragile deoarece între ele există mai mult spaţiu şi au înălţimea de aproape două ori mai mare decât circumferinţa.
Amiens a fost prima catedrală unde traforul ferestrei se concentrează pe interior. Robert de Luzarches a utilizat traforul cu bare pentru a crea patru zone de lumină (şi o rozetă) în fiecare fereastră de la nivelul cu ferestre, lucru nemaifăcut până atunci. Pentru ca ferestrele să se vadă în toată catedrala a ales bolţi mult mai puţin adânci decât cele de la Chartres şi Reims, care încep mai de jos şi au panta mai înclinată. A rezultat o boltă ce pare mult mai uşoară care, împreună cu proporţiile alungite, îi conferă construcţiei o calitate vizuală. Mai există o inovaţie, triforiul cu geamuri din jurul deambulatoriului, un pas logic, dar curajos, spre eliminarea treptată a zidului.
în timpul Evului Mediu Amiens a devenit un loc cunoscut de pelerinaj datorită relicvelor pe care le adăposteşte – capul Sf. loan Botezătorul, de exemplu. Complexele sculpturi de pe faţada vestică transmiteau pelerinilor un mesaj moralizator puternic. Fiecare din cele trei portaluri ale faţadei este flancat de figuri din Vechiul şi Noul Testament, în mărime naturală. Timpanele, dedicate Sf. Firmin (primul episcop al catedralei), lui Hristos şi Fecioarei Maria, sunt pline de reliefuri dispuse în benzi orizontale. Pe un panou din partea inferioară sunt medalioane în formă de trifoi cu patru foi, conţinând mici scene ce descriu semnele zodiacului, muncile specifice fiecărei luni, Adam şi Eva, copilăria lui Hristos şi alte subiecte. Intrarea în transeptul sudic este tratată ca un singur arc de faţadă, având şiruri de statui, iar deasupra reliefuri narative. Pe stâlpul despărţitor din cadrul portalului este renumita Vierge Dorée, o capodoperă a sculpturii gotice.

Arhitectura lumii. Capodoperele Will Pryce

[twitter style=”horizontal” float=”left”] [fbshare type=”button”] [google_plusone size=”standard” annotation=”none” language=”English (UK)”]        [fblike style=”standard” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”arial”]

LĂSAȚI UN MESAJ