Arhitectura lumii, capodoperele – Loro Jonggrang, Prambanan, Java- galerie foto

0
188

LoroLoro Jonggrang, situat în partea de sud a Javei Centrale, este cel mai mare şi mai important ansamblu de temple hinduse din Indonezia a cărui construcţie a început, conform unei inscripţii, în anul 856. Ansamblul este format din 250 de construcţii de diverse mărimi, amplasate pe două spaţii de formă pătrată aflate unul în interiorul celuilalt şi separate prin ziduri de împrejmuire. în curtea interioară se găsesc şase temple, primele construite, iar în curtea exterioară sunt templele apărute ulterior, construite pe patru platforme etajate. Aceste temple se numesc candi perwara-în limba indoneziană candiînseamnă „templu”, iar perwara înseamnă „doamnă de onoare”.

Forma templelor de la Prambanan, aşa cum se întâmplă cu toate templele hinduse, este, cel puţin parţial, o reprezentare a muntelui Meru, punctul central al cosmologiei hinduse. Se spune că la început partea centrală era acoperită de apă, bazinul reprezentând oceanul primordial de lapte din care se ridica, potrivit legendelor hinduse, muntele Meru.

Cel mai mare dintre aceste temple, închinat zeului Shiva, are o înălţime de 47 de metri, ridicându-se pe o bază pătrată cu suprafaţa de 34 de metri; este flancat de două construcţii mai mici închinate zeilor Brahma şi Vishnu; în faţa acestora se găsesc alte trei temple mai mici. în templul central, situat vizavi de templul lui Shiva, se află statuia lui Nandi, taurul pe care călăreşte Shiva. Pe fiecare faţadă a templului lui Shiva poate fi observată o scară ce duce la o încăpere centrală (cella) tăiată în blocul masiv de piatră. în trei dintre aceste ‘ încăperi se găsesc statui ale însoţitoarelor lui Shiva – Agastya, Ganesha şi Durga -iar scara din partea de est duce la încăperea principală, situată în centrul construcţiei, care adăposteşte chiar statuia lui Shiva.

Fiecare din templele principale este înconjurat de elemente decorative în formă de clopot ce amintesc de o stupă; se presupune că acestea sunt nişte replici în miniatură ale templelor. Fiecare element de la partea superioară a templelor este îndreptat în sus, către Ceruri. Colţurile interioare ale fiecărui etaj succesiv se retrag mai rapid decât părţile care susţin clopotele; ca urmare, profilul devine mai suplu, căpătând o formă mai ascuţită de cruce pe măsură ce se înalţă, încheindu-se cu un element decorativ masiv în formă de clopot ce încununează vârful.

Terasele-galerii le permit credincioşilor să înconjoare ritualic templul lui Shiva înainte de a intra. Capetele de animale care domină această galerie au rol în scurgerea apei de ploaie. Ele sunt nişte garguie (jgheaburi pentru scurgerea apei de ploaie, ale căror capete sunt decorate cu animale fantastice).

Loro 1

Intrarea de est în templul lui Shiva. Lângă scară există un mic turn ce conţine pietre care marchează punctul central al templului. Dincolo de acesta se află templul mai mic al lui Vishnu.

Loro 2

Statui de pe balustrada galeriei ce înconjoară templul lui Shiva.

Loro 4

Templul lui Shiva este mărginit de o parte şi de cealaltă de cele închinate lui Brahma şi Vishnu. În faţa fiecăruia este aşezat un templu mai mic (doar două din cele trei se văd în această imagine). Templul din mijloc, situat în faţa templului lui Shiva, este închinat lui Nandi, taurul pe care călărea Shiva.

Loro 5

Arhitectura lumii-Capodoperele, Will Pryce

[twitter style=”horizontal” float=”left”] [fbshare type=”button”] [google_plusone size=”standard” annotation=”none” language=”English (UK)”]        [fblike style=”standard” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”arial”]

LĂSAȚI UN MESAJ