Oglinda lumii. O nouă Istorie a Artei – Venus de la Berekhat Ram

0
137

Venus-of-Berekhat-Ram-IsraelAcest fragment de tuf vulcanic a fost descoperit de arheologi la Berekhat Ram, un sit israelian locuit de hominizi cândva între 280.000 şi 250.000 î.H.

Neştiind exact ce reprezintă, specialiştii l-au supus unor analize microscopice pentru a-i vedea structura moleculară. Au observat structura unor cristale de impact, confirmând astfel că forma pietrei, care aduce a bust uman, fusese creată intenţionat, ca pentru a evidenţia gâtul, braţele şi sânii unei femei.

Dacă într-adevăr aceasta era intenţia, ca formă primitivă a sculpturii în piatră, creatorul ar fi trebuit să pornească de la imaginea precisă a unor trupuri pe care el sau ea le-a văzut.

Apoi ar fi trebuit să transfere imaginea, cu ajutorul unei unelte, în bucata de tuf. Mai mult, ar fi trebuit să existe şi o motivaţie, de genul „Fie ca aceasta să se transforme în aceea”.

maxresdefault

Astfel de factori nu s-au observat în comportamentul niciunui alt animal anterior. Trebuie aşadar introdus un nou element, pe lângă formă şi atractivitate vizuală. O astfel de creaţie îşi are originea pe jumătate în invizibil.

Creatorul are judecată. Într-un spaţiu nevăzut, obiectele percepute în lumea înconjurătoare fuseseră organizate în categorii, precum cele de „bărbat” sau „femeie”, care apoi pot fi aplicate şi altor obiecte, precum piatra.

Categoriile sunt însoţite de înţelesuri şi valori care determină indivizii spre anumite tipuri de comportament, în cazul nostru, cel mai important astfel de comportament fiind transferul în „vizibil” al unor gânduri (invizibile).

berekhat1-1

Un număr tot mai mare de astfel de obiecte, pietre sau oase cu formă modificată intenţionat ies la lumină pe măsură ce arheologii îşi extind cunoştinţele asupra perioadei Paleoliticului Inferior. Statutul obiectelor cu pricina rămâne unul controversat. În cazul discutat, suntem siguri că piatra a fost şănţuită intenţionat.

Nu suntem siguri însă dacă intenţia era de a crea imaginea unei femei. Totuşi, acest tip de activitate sugerează cu siguranţă că înaintaşii noştri îndepărtaţi dezvoltaseră deprinderea de a privi obiectele şi de a vedea în ele semnificaţii.

„Oglinda lumii. O nouă Istorie a Artei”, Julian Bell, Editura VELLANT

LĂSAȚI UN MESAJ